Afvallen met eiwitshakes

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door RudolphUMC, 26 sep 2016.

  1. RudolphUMC

    RudolphUMC New Member

    Voor veel mensen gaat het afslanken met veel moeite gepaard. Hoewel er vele methoden bestaan, vallen velen na het volgen van een dieet terug in hun oude eetpatroon. Als het al gelukt is om het dieet succesvol af te ronden. Vaak vliegen de kilo’s er na het dieet net zo snel weer aan. Gevolg is het welbekende jojo-effect. Het is daarom van belang om de juiste methode te kiezen om af te vallen. Eentje die goed bij je past. Een van die methoden kan het implementeren van eiwitshakes in je dagelijkse eetpatroon zijn. In dit artikel ga ik dieper in op het afvallen met eiwitshakes.

    Wat zijn eiwitten?

    Zoals de naam al aangeeft, bevatten eiwitshakes eiwitten. Eiwitten zijn een belangrijke stof voor ons lichaam en derhalve essentieel in onze voeding. Veel producten bevatten dan ook eiwitten. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Met name aminozuren zijn de belangrijke bouwstenen van de cellen in ons lichaam.

    Eiwitten zijn onder te verdelen in plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten onder andere vis en vlees, maar ook in bijvoorbeeld melk en kaas. Zoals de naam al aangeeft, zijn plantaardige eiwitten veelal afkomstig van plaqnten of gewassen en noten. Je vindt ze in brood, peulvruchten en dergelijke.

    Functie van eiwit op de gezondheid

    Het is van belang om voldoende eiwitten binnen te rkijgen voor een goede gezondheid. Zo is een belangrijke functie van eiwitten het in stand houden van een gezond spierstelsel. Spieren hebben eiwitten nodig, en spieren zijn belangrijk voor de stofwisseling. Wil je efficiënt afvallen, zul je dus ook je spiermassa goed moeten onderhouden.

    Tevens kunnen eiwitten botontkalking tegengaan, aangezien ze vaak in voeding zitten waarin zich ook calcium bevindt. Daarnaast hebben eiwitten nog talloze voordelen voor het lichaam. Zo zijn eiwitten relatief caloriearm, terwijl ze je wel een verzadigd gevoel geven. Dit is van belang bij mensen die willen afslanken.

    Tevens blijkt uit onderzoek dat een ontbijt met eiwitten een positief effect heeft op je alertheid en energieniveau overdag. Eiwitten leveren energie, zijn een bouwstof voor lichaamscellen, spieren, overdracht van prikkels en veel meer. Oftewel, eiwitten zijn hartstikke belangrijk en kunnen je helpen gewicht te verliezen!

    Wat zijn eiwitshakes?

    Eiwitshakes zijn dranken die voornamelijk veel eiwitten bevatten. De eiwitten koop je veelal in poedervorm en vermeng je samen met water. Dit kun je overigens naar hartenlust ook combineren met melk of vruchtensap. De bron van het eiwit dat zich in het poeder bevindt kan verschillen. De belangrijkste bronnen zijn whey, soja en ei.

    Voordelen en nadelen van eiwitshakes



    Hieronder een kort overzicht van de voor- en nadelen van eiwitshakes.


    Voordelen:

    - Eiwitshakes bieden voordeel voor atleten, aangezien ze het eiwitgehalte en derhalve de spiermassa op peil houden. Ook indien je niet een actief sporter bent, is het van belang om je spieren te onderhouden tijdens het afvallen. Je vet wordt immers beter verbrand indien je meer spiermassa hebt (stofwisseling)

    - Eiwitshakes helpen het lichaam sneller herstellen van een zware trainingssessie. Het spierglycogeen wordt namelijk via eiwitten hersteld. Kortweg houdt dit in dat eiwitten niet alleen als brandstof voor het lichaam dienen, maar ook essentieel zijn voor het herstel na een inspanning.

    - Eiwitshakes bevatten relatief weinig calorieën maar geven je desondanks een verzadigd gevoel. Je kunt de shakes dus prima in je dieet implementeren, het zal je helpen om gewicht kwijt te raken! Let wel, eiwitshakes bieden ondersteuning bij het afvallen, maar dienen in een groter dieetplan te worden verwerkt voor optimaal succes.

    - Shakes met eiwitten zorgen voor een betere bloedsuikerspiegel met minder pieken en dalen. Dit voorkomt de zogenaamde ‘vreetaanvallen’, waardoor het afvallen succesvoller zal verlopen.

    - Uit verschillende Amerikaanse onderzoeken blijkt dat het regelmatig consumeren van een eiwitshake zou kunnen helpen bij het verminderen van spierpijn en bepaalde infecties.


    Nadelen:

    - Eiwitshakes bevatten ten opzichte van een maaltijd weinig calorieën, maar niet indien je ze als tussendoortje neemt. Neem dus niet onberperkt de shakes.

    - Zorg dat je niet teveel eiwit binnen krijgt, dat is namelijk ongezond voor de lever. De algemeen geldende regel is dat je (als sporter) niet meer dan 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht inneemt per dag. Nogmaals, een te grote inname kan het lichaam schade toebrengen.

    Hoe verwerk ik eiwitshakes in een dieet?

    Er zijn vele soorten eiwitdiëten te vinden. Uiteraard bevatten deze diëten veel eiwitrijke producten. Wil je eiwitshakes in je dieet, zul je uit de vele soorten maaltijdshakes een keuze moeten maken. Tevens is er de mogelijkheid om afslankrepen met extra eiwitten aan te schaffen.

    Het is raadzaam om naast de shakes ook uitgebalanceerde voeding te nemen. Zo zorg je ervoor dat je voldoende vitamines binnenkrijgt.

    Welke eiwitshake?

    De belangrijkste stof in een eiwitshake is leucine, die je helpt om af te vallen. Deze tref je vaak aan in een hoogwaardige whey eiwitshake. Daarenboven bevat een whey eiwitshake weinig vet, lactose en cholesterol.
     

Deel Deze Pagina