Allergisch voor katten, symptomen?

Discussie in 'Interne ziekten & Infectieziekten' gestart door Sleepz, 17 mei 2016.

1. Sleepz

Sleepz New Member

Sorry als dit bericht in de verkeerde categorie staat.

Sinds gisteren hebben wij een eigen kat, nu ben ik daar heel blij mee, maar na ongeveer 4 uur had ik al last van tranende ogen. We hebben genoeg vrienden met katten, daar heb ik dit probleem nooit. Naast tranende ogen heb ik ook last van een verstopte neus en niesbuien. Ik vind het erg jammer, maar is er iets tegen te doen?

2. Soezie4

Soezie4 Member

Helaas zijn er grote aantallen Nederlanders allergisch voor huisdieren. Katten zijn het meest voorkomend, bij jou geldt dus hetzelfde. Er zijn een behoorlijk aantal klachten, de voornaamste zijn:
    • Moeite met ademen (het kan zo zijn dat je gepiep klinkt tijdens het ademhalen, maar ook hoesten kan een mogelijkheid zijn)
    • Niesbuien
    • Last van de ogen (ze kunnen erg jeuken en tranen)
    • Een verstopte neus
    • Hoofdpijn
    Een heel groot misverstand is het idee dat men allergisch is voor de haren van huisdieren. Dat klopt niet, je bent allergisch voor de huidschilfers. Deze schilfers veroorzaken de vervelende reactie. Wat ik persoonlijk wel opmerkelijk vind is dat je pas een allergische reactie kreeg na 4 uur. Vaak gebeurt dit binnen een halfuurtje.

Om de klachten tegen te gaan, kun je natuurlijk de kat uit het het huis halen. Ook dan moet je helaas lang wachten, het kan jaren duren voordat er helemaal geen last meer van is. Je kunt ervoor kiezen om de symptomen te onderdrukken, dit doe je door histamine te blokkeren met een medicijn. Vooral voor hooikoorts wordt dit gebruikt, het kan ook voor allergieën bij huisdieren gebruikt worden.

Er zijn ook speciale therapieën in het ziekenhuis die de klachten helemaal weg kunnen halen.

3. Jesper

Jesper Member

Soezie4, ik snap niet waarom je direct uitgaat van een allergie. Zoals Sleepz beschrijft lijkt het erop dat de kans groot is dat ze ergens anders last van heeft. Het kan zomaar zijn dat het nu toevallig zo lijkt samen te komen. Wanneer je nooit eerder last hebt gehad van een kattenallergie, je geeft zelf aan meerdere malen met katten in aanraking te zijn geweest, dan lijkt het me sterk dat je deze klachten krijgt door een kattenallergie. Wellicht is dit wel het geval, dat kan een huisarts het beste beoordelen. Als het toch een allergie is, kan hij je alsnog doorverwijzen naar therapie.

Deel Deze Pagina