Blaasontsteking blijft terugkomen

Discussie in 'Interne ziekten & Infectieziekten' gestart door 123, 21 apr 2016.

1. 123

123 New Member

Hoi

Ik heb een vraagje over blaasontsteking. Ik heb hier al meerdere keren last van gehad. Ik snap niet hoe het komt want ik drink iedere dag minimaal twee liter. Ik drink vooral water en thee zonder suiker, best gezond zou je zeggen. Maar mijn blaasontsteking blijft dus terugkomen.

De eerste keren dat ik blaasontsteking had, is het weggegaan door veel te drinken en cranberrysap te drinken. Ik ben er toen niet meer naar de huisarts gegaan omdat ik liever niet zomaar antibiotica slik. De laatste keer ging het echter niet weg, het werd alleen maar erger. Ik moest daarom wel naar de huisarts en heb toen inderdaad een antibioticakuur gekregen. Hierna waren de klachten snel weg, maar de blaasontsteking is ook na de antibiotica weer terug gekomen. Deze keer is het wel weer gewoon over gegaan door veel te drinken en door cranberry’s te eten. Ik zorg nu dat ik gewoon altijd gedroogde cranberry’s op voorraad heb voor het geval mijn blaasontsteking weer terug komt.

Maar het liefst wil ik natuurlijk voorkomen dat mijn blaasontsteking terugkomt. Hoe kan ik dit het beste doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

2. Studente

Studente New Member

Hallo,

Dat is een erg lastig probleem, waar helaas meer vrouwen last van hebben. In veel gevallen is de oorzaak van de terugkomende blaasontsteking niet duidelijk. Daardoor kan het ook lastig zijn om te voorkomen dat de blaasontsteking terugkomt. Er zijn echter nog wel meer dingen die je kunt doen naast veel drinken.

Cranberry's zijn inderdaad echt effectief tegen blaasinfecties. Een van de weinige 'huismiddeltjes' waarvan de werking echt bewezen is. Misschien is het een idee om dagelijks wat cranberry's te eten of wat cranberrysap te drinken, ook als je geen klachten hebt.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je jezelf op de juiste manier schoonmaakt als je naar de toilet bent geweest. Blaasontstekingen worden namelijk meestal veroorzaakt door een bacterie die in je darmen leeft. Als je van achteren naar voren schoonmaakt, wrijf je deze bacteriën dus richting je plasbuis, waardoor het risico op een blaasontsteking een stuk groter wordt.

Bij veel vrouwen neemt het risico op een blaasontsteking ook toe nadat ze sex hebben gehad. Dit kan je voorkomen door na de sex altijd goed te plassen. Hierdoor plas je eventuele bacteriën weer uit. Als je dit niet doet, kunnen de bacteriën in je blaas zich gaan vermenigvuldigen waardoor je dus een blaasontsteking krijgt.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt!

Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2016

Deel Deze Pagina