Brok in mijn keel gevoel

Discussie in 'Keel, Neus en Oren' gestart door Soezie4, 17 mei 2016.

Tags:
  1. Soezie4

Soezie4 Member

Hoi,

Ik heb al langere tijd het gevoel alsof er iets in mijn keel blijft steken. Met iemand sprak ik hierover al, hij zei dat het volkomen normaal is en hij het zelf ook weleens had. Nu zeggen mensen wel vaker wat, daarom zou ik graag willen weten waar dat brok in mijn keel gevoel vandaan komt. Wie kan mij helpen?

Groetjes,
    Soezie4

2. Jesper

Jesper Member

Goed dat je hier even een berichtje plaatst. Een brok in je keel is een gevoel dat veel voorkomt. Bijna altijd is het niets ernstig, in een paar gevallen kan het iets anders aangeven. Je hoeft je waarschijnlijk geen zorgen te maken.

Het eerste waar ik aan denk is het aanspannen van de hals en keel. Vaak gebeurt dat onbewust bij angst of stress. Dat zou dus een oorzaak kunnen zijn van het brok in de keel gevoel.

Iets anders dat vaak zo'n gevoel veroorzaakt is het continu slikken. Het gaat hier om bewust slikken, niet het onbewust slikken.

Er zijn helaas ook wat ergere mogelijke oorzaken. De voornaamste is brandend maagzuur. Dan komt de maaginhoud een stukje de slokdarm in, dat irriteert en kan samengaan met het gevoel van een brok in de keel. De ergste oorzaak van een brok in de keel gevoel is waarschijnlijk keelkanker. Dat komt gelukkig zelden voor. Door zo min mogelijk te roken en drinken verklein je de kans op keelkanker.

3. Sleepz

Sleepz New Member

Niet dat Jesper geen goed antwoord gaf, er zijn echter wel een aantal andere mogelijke oorzaken van een brokgevoel:
    • Slokdarmspasmen; hierbij staan de spieren in de slokdarmwand onder hogere spanning dan normaal.
    • Allergieën; bij een aantal allergieën kan men ook last krijgen van een brok in de keel.
    • Zenker divertikel; een uitstulping in de slokdarm.
    Als je langere tijd last hebt van het gevoel zou ik zeker even de huisarts raadplegen. Hoewel keelkanker weinig voorkomt (zoals Jesper al zei) kan het toch zo zijn. Bovendien wil je wel een oplossing voor deze klacht. Succes!

4. Soezie4

Soezie4 Member

Alle twee hartelijk bedankt voor de reacties! Keelkanker was ik inderdaad bang voor, fijn om te horen dat de kans groot is dat dat het niet is. Ik ga zeker even de huisarts bellen.

Deel Deze Pagina