Chemotherapie en huisdieren

Discussie in 'Kanker' gestart door Sieneke, 28 apr 2016.

1. Sieneke

Sieneke New Member

Een vriendin van mij ondergaat op dit moment chemo tegen kanker. Het is een geweldige meid maar ik maak me zorgen. Ze heeft 2 katten en die liggen constant bij haar. Ik heb al eens gehoord dat dieren een negatieve invloed op de chemotherapie kan hebben. Ik ben bang dat de 2 katten dat ook bij haar hebben. Het is niet dat ik haar katten af wil nemen maar ik wil de kans op slagen van de chemo zo groot mogelijk maken. Kan het kwaad dat ze die katten heeft nu ze chemotherapie krijgt?

2. Er zijn een aantal regels wat betreft huisdieren en chemotherapie. Dit kan de behandelend arts ook vertellen. Toch kunnen huisdieren ook steun en troost bieden en de katten weg doen hoeft niet. Het is wel belangrijk dat met het volgende rekening wordt gehouden:
    • Gebruik een wormafdrijvend middel en zorg voor herhaling om de zes maanden.
    • Zorg dat de katten goed getrimd zijn.
    • Zijn het geen naaktkatten dan dien je een preventief middel tegen vlooien en teken te geven.
    • Ga met de katten naar de dierenarts en laat een volledige medische controle uitvoeren. Vertel dat het baasje zelf chemotherapie ondergaat en laat ook meteen alle inentingen vernieuwen.
    • Zorg ervoor dat na ieder contact met de katten de handen worden gewassen.
    Er zijn een aantal regels die je zeker niet mag doen als je chemotherapie krijgt:
    • Laat je niet likken door de katten. Op deze manier kunnen anders parasieten op de patiënt komen.
    • De patiënt mag de katten zelf geen eten geven en ook niet de kattenbak verschonen. Dit is omdat er ziekteverwekkers in het voer en de kattenbakvulling kunnen zitten.
    • Slaap niet in dezelfde ruimte als waar de katten slapen.
    Als de patiënt stamceltranspantlantatie ondergaat dan zijn er nog strengere regels maar ik hoop dat het niet zover hoeft te komen.

3. Sieneke

Sieneke New Member

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik maak me best wel zorgen om eerlijk te zijn. Ik ga deze punten wel met haar bespreken. Hopelijk begrijpt ze dat ik het goed bedoel. Het is echt een hele lieve meid en ik vind het verschrikkelijk dat ze deze ziekte heeft.

4. Probeer begrip te tonen en laat ook weten dat je het beste met je vriendin voor hebt. Pushen helpt echt niet en dat zal alleen maar tegendraads werken. Ik vind het goed van je dat je er probeert te zijn voor je vriendin. Laat dit ook haar aan blijken en ze zal een goede steun aan je hebben.

Deel Deze Pagina