Chronisch verstopte neus, hoe oplossen?

Discussie in 'Keel, Neus en Oren' gestart door Soezie4, 27 apr 2016.

1. Soezie4

Soezie4 Member

Ik denk dat ik een chronisch verstopte neus heb, al gedurende een aantal maanden zit mijn neus dicht. Mijn huisarts kan me niet verder helpen naar zijn mening, ik gebruik nu al een hele tijd neusspray. Slapen is erg moeilijk, in slaap komen duurt erg lang. Van de spray wil ik eigenlijk wel af, maar wat moet ik nu doen? Elk advies is welkom, als ik maar van die verstopte neus afkom!

2. Sleepz

Sleepz New Member

Als je gedurende een lange tijd die neusspray gebruikt, tast je je neusslijmvliezen aan. Ik weet niet hoelang je de spray gebruikt, maar als het goed is adviseert je huisarts (en staat in de bijsluiter van de neusspray) dat je de spray niet langer dan 3 weken moet gebruiken. Door het langere tijd te gebruiken, vererger je de problemen alleen maar. Er bestaat zelfs zoiets als een verslaving als neusspray, zonder de spray kan je dan niet. Je zou het volgende kunnen doen: ga naar je huisarts en vraag of hij je kan doorverwijzen naar een KNO-arts.

Heb je eigenlijk al de oorzaak van het probleem ontdekt? Dat is natuurlijk wel zo verstandig. Als je de oorzaak weet, is een oplossing veel makkelijker te vinden. Er zijn een aantal mogelijke oorzaken: Allergieën, als je bijvoorbeeld hooikoorts hebt (allergisch bent voor pollen), maar ook als je allergisch bent voor huisdieren, schimmelsporen of huifsstofmijt. Deze allergieën kunnen er allemaal goed voor zorgen dat je een chronisch verstopte neus hebt. Wanneer je allergisch bent, kun je een bepaalde kuur volgen die ervoor zorgt dat je niet meer allergisch bent. Dit werkt echter niet voor elke allergie. Griep is ook een mogelijke oorzaak van een chronisch verstopte neus. Als je chronische griep hebt, ben je altijd vatbaar voor ziektes en eigenlijk altijd wel ziek op een bepaalde manier. Daarom is je neus ook verstopt. Je kan je bijvoorbeeld laten testen op virusinfecties. Daarnaast is een holte-ontsteking ook een mogelijke oorzaak van een verstopte neus. Zolang je een chronische holte-ontsteking hebt, zul je dan ook last hebben van een verstopte neus. Wanneer je vermoedt dat je ook een holte-ontsteking hebt, kun je dit laten testen bij de huisarts. Aangetaste neusslijmvliezen kunnen ook heel goed de oorzaak zijn van een chronisch verstopte neus. Zeker bij jou is dit goed mogelijk, neusspray kunnen dit namelijk veroorzaken. Ook een scheefstaand tussenschot kan ook een mogelijke oorzaak zijn, dit moet je even laten controleren bij de huisarts.

3. Soezie4

Soezie4 Member

Bedankt Sleepz, voor je snelle reactie. Erg vervelend om te horen dat de neusspray ook de mogelijke oorzaak kan zijn van mijn chronisch verstopte neus, dat wist ik niet. Ook heeft mijn huisarts dit niet aangegeven. Volgende keer zal ik de bijsluiter dan toch maar moeten doorlezen... Ik denk dat ik dan maar naar een doorverwijzing naar de KNO-arts ga aanvragen, wellicht kan hij of zij mij dan verder helpen. Wat je schrijft over een scheefstaand tussenschot, dat zou ook heel goed bij mij kunnen. Van buitenaf lijkt het eigenlijk ook wel zo, ik laat het ook even nakijken door de huisarts.

4. Sleepz

Sleepz New Member

Geen probleem Soezie4, daar zijn we hier op het forum voor. Raar dat je huisarts dat niet heeft aangegeven, gebruik je wel neusspray op recept of een andere? Ik zou in ieder geval stoppen met de neusspray, dit verergert het alleen maar. Ik kan je inderdaad aanraden om zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan en alle problemen duidelijk te maken. Stomen kan trouwens ook heel goed werken, probeer dat eens voor het slapen gaan, want een goede nachtrust is natuurlijk erg belangrijk.

Deel Deze Pagina