Dieet en obstipatie

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door natasja, 7 aug 2016.

1. natasja

natasja New Member

Hoi, ik ben begonnen met het cambridge dieet. Ik heb dan twee maaltijdvervangers en 's avonds eet je gewoon gezond, met net wat minder koolhydraten dan je gewend bent van de gewone hollandse keuken. Ik heb nu alleen wel last van obstipatie. Ik hoopte dat dat juist voorkomen zou worden doordat ik ook daadwerkelijk groente blijf eten en niet alleen van maaltijdvervangers leef. Kan ik hier iets tegen doen, of komt het gewoon vanzelf goed?

2. Priscilla

Priscilla New Member

Hoi Natasja! Ik ben toevallig ook net begonnen met het cambridge dieet, en doe hetzelfde als jou als ik het zo hoor. Ik had ook last van mijn darmen, maar de consulente heeft me toen zo'n poeder bestaande uit psyllium vezels aangeraden. Dit schijnt beide kanten op te werken, als je diarree hebt wordt het juist minder dun en als je verstopt zit werkt het juist laxerend. Ik heb het ook in gebruik nu, en het gaat een stuk beter. Volgens mij kan je die vezels ook gewoon bij kruidvat etc. kopen, maar ik vond het net zo makkelijk om het bij haar te kopen. Ik kan niet zeggen of het vanzelf over is gegaan want ik ben na een week die vezels gaan nemen en toen hield het op. Je moet je vezels trouwens door een glas water roeren en dan opdrinken, maar volgens mij kan je ze ook best toevoegen aan je shakes, dan worden ze ook gelijk wat vullender waardoor je je meer verzadigd voelt en dus minder snel honger hebt. Succes met je dieet!

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Natasja, obstipatie komt erg veel voor tijdens het afvallen. Zeker als er sprake is van een koolhydraatarm dieet, waar cambridge ook in zekere mate onder valt. Je moet er op letten dat je genoeg vocht binnen krijgt op een dag. Drink 1.5-2 liter per dag, en dit zal je helpen om je ontlasting soepeler te maken. Ook meer beweging zorgt voor een gezonde darmwerking. Dit kan je al bereiken door lekker te gaan wandelen. Ook kun je zoals Priscilla al aanraadt vezels toevoegen in je dieet. Dit kan door middel van psylliumvezels, maar ook gebroken lijnzaad kan helpen. Vezels trekken vocht aan en je verteert ze niet. In de ontlasting trekken ze dus vocht aan waardoor de ontlasting zachter wordt. Wel is het enorm belangrijk dat je extra drinkt bij het innemen van deze vezels anders krijg je last van het omgekeerde effect en zal je dus je obstipatie behouden.

4. natasja

natasja New Member

bedankt voor alle reacties. Ik drink zeker voldoende water omdat dat moet bij dit dieet dat ik volg, daar kan het dus niet aan liggen. Ik zal eens op zoek gaan naar die psyllium vezels waar jullie het allebei over hebben! Bedankt voor de tips. Hopelijk ben ik snel van mijn obstipatie af.

Deel Deze Pagina