Droge mond en vieze smaak

Discussie in 'Keel, Neus en Oren' gestart door Luuk, 17 jul 2016.

1. Luuk

Luuk New Member

Hoi, ik heb vaak echt een droge mond. Ik heb dan geen dorst of. In ieder geval, het gaat niet weg als ik meer water drink zeg maar. Ook heb ik een vieze smaak in mijn mond en het idee dat ik uit mijn mond stink. Al heeft niemand ooit gezegd dat ik ook daadwerkelijk uit mijn mond stink. Wat kan ik hiertegen doen, want het voelt ook heel vervelend.

2. Luuk

Luuk New Member

Ohja, ik heb het maar even bij keel, neus en oren gezet omdat ik niet zo goed wist of ik het hier kwijt moest of bij overige ziekten.

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Luuk, ongveer 10% van de bevolking heeft last van een droge mond. Het voelt dan plakkerig in je mond aan en is geen fijn gevoel. In sommige gevallen kan het zelfs pijnlijk zijn. De oorzaak van een droge mond is een verminderde speekselproductie. Dit veroorzaakt naast een droge mond ook problemen met spraak, slikken en eten. Ook proef je minder en kan het zelfs een brandend gevoel geven in je mond. Het speekseltekort kan ook zorgen voor tand verderf door de verminderde weerstand tegen schadelijke micro-organismes in de mond, en dit levert ook de vieze smaak op in je mond en tevens het stinken uit de mond. Medicijngebruik kan leiden tot de verminderde werking van de speekselklieren. Medicijnen tegen een te hoge bloeddruk of hartritmestoornissen kunnen hier voor zorgen. Ook zijn er aandoeningen die een verminderde speekselafgifte als symptoom hebben. Denk hierbij aan diabetes mellitus, diabetes insipidus, hypercalciemie, syndroom van Sjorgren, syndroom van Conn en een zonnesteek. Als het komt door medicijnen zou een aanpassing hierin kunnen helpen bij de mond droogte, maak hiervoor een afspraak bij de dokter of de apotheek. Ook is er een medicijn tegen monddroogte, pilocarbine, helaas geeft dit vervelende bijwerkingen zoals transpireren en overgangsklachten bij vrouwen.

4. natasja

natasja New Member

Hier heeft mijn man nou ook altijd last van! Nouja altijd, eigenlijk alleen 's ochtends als hij net wakker is. Dan stinkt hij echt wel uit zijn mond hoor.

5. Luuk

Luuk New Member

Dank voor de reacties. Hier kan ik tenminste wat mee. Ik slik geen medicijnen waarvan ik weet dat dit het als bijwerking kan hebben. Ik ga denk ik maar naar de dokter om toch te vragen om dat middel. Misschien dat de vervelende bijwerkingen bij mij wel meevallen. En natasja, misschien slaapt uw man wel met zijn mond open. Hierdoor kan ook een droge mond ontstaan en een vieze smaak.

6. natasja

natasja New Member

Ja hij slaapt wel vaak met zijn mond open inderdaad. Slimme opmerking!

7. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste natasja, ook dit ligt aan een verminderde speekselwerking dan. Doordat uw man met zn mond open slaapt, wordt de mond droog. Hierdoor kan het speeksel niet goed zorgen voor zijn antibacteriële werking. Hierdoor kunnen bacteriën 's nachts groeien in de mond, dit zorgt voor een vieze geur en smaak. Dit kan er ook voor zorgen dat hij sneller last heeft van tandbederf.

8. natasja

natasja New Member

oh oke! Ik zal het hem vertellen dan. Misschien dat hij er dan wat op kan letten en gaat slapen met zijn mond dicht.

9. Jessy

Jessy New Member

Hoi allemaal, ik sliep ook altijd met mijn mond open. Kwam volgens de tandarts omdat ik een overbeet had. Toen heb ik ongeveer een jaar met een beugel gelopen, zodat de overbeet minder werd. Hierdoor sliep ik ook weer automatisch met mijn mond dicht. Dus gelukkig geen tandbederf meer doordat mijn mond niet genoeg speeksel aanmaakte. Misschien een tip voor jouw man natasja?

Deel Deze Pagina