FODMAP dieet en prikkelbaardarmsyndroom

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Luuk, 12 aug 2016.

  1. Luuk

    Luuk New Member

    Hoi, ik hoorde laatst iets over het FODMAP dieet met betrekking tot PDS. Ik hoorde dus dat mensen minder buikpijn hadden en een betere stoelgang dan normaal bij PDS patienten. Ik heb zelf ook PDS en ben wel benieuwd naar dit dieet. Werkt het echt? En hoe werkt het dieet nu precies?
     
  2. tessa

    tessa New Member

    Ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord van het FODMAP dieet. Ben wel benieuwd wat het inhoudt eigenlijk. Heb zelf ook bij vlagen last van mn maag en darmen.
     
  3. MediQuest

    MediQuest Administrator

    Beste Luuk, het wordt best een verhaal maar ik za het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

    FODMAP is een afkorting voor Fermenteerbare Oligosachariden Disachariden (lactose) Monosachariden (fructose) And Polyolen (suikeralcoholen). Het FODMAP-beperkte dieet is een relatief nieuw dieet dat veel wordt gebruikt bij mensen die last hebben van het prikkelbare darm syndroom, ook wel PDS genaamd. Het is een methode om er achter te komen welke voedingstoffen er bij jou voor zorgen dat je leidt aan buikpijnen en andere symptomen die PDS met zich meebrengt. Het is niet een dieet met het doel om af te vallen. Speciale diëtisten die ervaring hebben met het maag- darmkanaal en de specifieke diëten die daarbij horen kunnen je daar het beste bij helpen. FODMAPs zijn koolhydraten die slecht of helemaal niet worden opgenomen door de dunne darm. Hierdoor eindigen ze in de dikke darm wat tot problemen kan leiden. Bacteriën in de dikke darm willen namelijk die FODMAPs snel afbreken, vaak gaat dit in grote hoeveelheden tegelijkertijd. Dit proces heet fermenteren. Hierbij kan gas ontstaan waardoor eigenlijk de klachten als opgeblazen gevoel, opgeblazen buik en winderigheid kunnen ontstaan. Diarree en een verstoorde stoelgang ontstaan omdat er meer vocht wordt aangetrokken in de dunne en dikke darm door de afbraak van de FODMAPs. Niet iedereen is even gevoelig voor de FODMAPs, daarom hebben sommige mensen dus wel last van bijvoorbeeld PDS en anderen niet.


    Het FODMAP beperkte dieet is een soort eliminatiedieet. Je start met het geheel onthouden van alle FODMAPs die er bekend zijn. Je stopt dus met het eten van veel soorten koolhydraten. Je zult altijd wel een beetje koolhydraten binnenkrijgen, maar dit is in de regel geen probleem en zal niet tot klachten leiden. Zoals ik al vertelde is het FODMAP beperkte dieet een eliminatiedieet. Je laat dus tijdelijk alle FODMAPs weg, dit duurt in de regel ongeveer 6 weken, en gaat daarna langzaamaan steeds meer FODMAPs aan je dagelijkse voeding toevoegen. Hierdoor kan de diëtist de oorzaak van de klachten achterhalen en de schuldige koolhydraten achterhalen. Je moet dit dieet dus heel strikt volgen, anders heeft het geen enkele nut en kun je verkeerde conclusies trekken. Het FODMAP-dieet schrijft bovendien voor om vetrijke maaltijden, veel koffie en alcohol te vermijden. Je moet ook heel regelmatig gaan eten, en mag absoluut geen maaltijden overslaan aangezien dit allemaal zijn effect kan hebben op de darmen en dus de resultaten van het onderzoek.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  4. Luuk

    Luuk New Member

    Oke dat is dus duidelijk niet een dieet wat je zo maar even zelf doet zo te zien. Maar wat voor koolhydraten mag je dan niet en wel eten? Ik bedoel echt praktisch gezien, wat wel en wat niet?
     
  5. MediQuest

    MediQuest Administrator

    Beste Luuk, Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen. Een koolhydraat bestaat uit een of meer suikermoleculen: de sachariden. Er zijn verschillende vormen van sachariden en we delen ze in op de grootte van het suikermolecuul. De volgende soorten zijn dus de belangrijke categorieën van de suikermoleculen in het lichaam (oplopend, van weinig naar veel sachariden): monosachariden, disachariden, oligosachariden en polysachariden. Binnen deze soorten zijn er nog subcategorieën die kunnen leiden tot de darmklachten en dus onder de FODMAPs vallen. Van de oligosachariden zorgen de fructanen en galactanen voor de meeste klachten. Fructanen zitten vooral in tarweproducten, zoals brood, ontbijtgranen en pasta, en enkele groenten, zoals uien. Ook magere yoghurtsoorten, melkdranken en voedingsvezelpreparaten kunnen een bron zijn van de fructanen inulines en fructo-oligosacharide, omdat deze dan als prebiotica zijn toegevoegd. Galactanen zitten in peulvruchten zoals bruine bonen, linzen en kikkererwten. Deze koolhydraten blijven in de darm en worden niet opgenomen in het bloed. Van de disachariden kan alleen lactose zich als een FODMAP gedragen. Ook de monosacharide fructose kan leiden tot darmklachten. Fructose heet ook wel vruchtensuiker. Bepaalde fruitsoorten (zoals gedroogd fruit, mango’s, appels en druiven) en honing hebben een hoog fructosegehalte. Buiten dat zit fructose ook in veel voedingsmiddelen waar je het misschien niet van verwacht, dit is omdat fructose wordt toegevoegd als zoetstof of om het uiterlijk of de textuur van het product te verbeteren. Veel fructose innemen kan ook leiden tot darmklachten. Dan nog de polyolen, dit zijn koolhydraten die door veel mensen slecht worden opgenomen in het bloed. Ze zitten van nature in groente en fruit, en dan vooral de steenvruchten. Deze stof wordt ook vaak toegevoegd aan voedingsmiddelen als kunstmatige zoetstof of als vochtbinder. Als er polyolen aan voeding is toegevoegd staat op de verpakking: "Overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben". Al met al is het dus een heel verhaal en vanwege de verstopte koolhydraten is het handig om met een diëtist aan de gang te gaan, in plaats van dat je het zelf allemaal probeert uit te vogelen.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  6. Luuk

    Luuk New Member

    Oke bedankt voor je uitleg! Ik ga nog even overwegen of ik dit het echt waard vind zeg maar. Je moet toch aardig streng op dieet als je bezig bent in die eliminatie, anders kun je natuurlijk geen juiste conclusies trekken.
     

Deel Deze Pagina