Gaatjes tanden herkennen

Discussie in 'Tandheelkunde' gestart door Jesper, 25 apr 2016.

1. Jesper

Jesper Member

De laatste tijd zijn er op mijn tanden allerlei zwarte plekjes te vinden. Deze zitten er nu al een aantal dagen, ze gaan niet weg met het poetsen. Ik poets twee keer dagelijks en spoel met een mondspoeling (met alcohol). Zijn dit gaatjes of cariës? Hoe kan ik deze het beste herkennen? De zwarte vlekjes zijn enkele millimeters groot en zitten aan de zijkant van mijn kiezen.

2. Smooth48

Smooth48 New Member

Hallo Jesper. Vervelend dat je zwarte vlekken bij je tand hebt. Een echt 'gaatje' kan je meestal niet waarnemen, alleen bij oudere mensen kan dat voorkomen. Je ziet meestal enkel een zwart vlekje. Gaatjes aan de zijkant van de kies komen minder vaak voor dan op de kies of tussen twee kiezen in. De zijkanten van kiezen zijn namelijk beter schoon te houden. Het kan echter wel gebeuren, deze gaatjes kunnen gewoon opgevuld worden met witte vulling. Het is ook goed mogelijk dat je helemaal geen gaatje hebt, door verkleuringen kan het lijken alsof er een gaatje op de zijkant van je tand zit. Het belangrijkste is om gebruik te maken van tandpasta met fluoride, spoelen na het poetsen kan ook goed werken. Zoals je zelf al aangeeft poets je al twee keer per dag en spoel je na met mondspoeling. Je kan nog even kijken of deze mondspoeling ook fluoride bevat. Een goede tip om in het vervolg cariës te voorkomen: spoel de mond na met water nadat je iets dat zoet of zuur is gegeten hebt. Op deze manier zijn je tanden minder lang in contact met de zure en zoete voedingsmiddelen.

3. HealthFan

HealthFan New Member

Nog even een aanvulling op het vorige bericht:
    Om gaatjes te herkennen moet je behoorlijk wat ervaring hebben. Je leert ze te herkennen met ervaring, het kan zomaar gebeuren dat je tandarts gaatjes niet herkent. Het is zelfs zo dat sommige gaatjes niet met het blote oog te zien zijn. Meestal is het zo dat echt zwarte gaatjes niet actief meer zijn, die hoeven niet gevuld te worden. Gaatjes die een beetje op een schaduw lijken, dus een wat lichtere kleur, moeten wel gevuld zijn, tenzij ze erg klein zijn. Gele of bruine gaatjes moeten bijna altijd gevuld worden; ze zijn nog actief.

Deel Deze Pagina