Gehandicapten mogen geen kind krijgen

Discussie in 'Gezondheidszorg' gestart door StLuis, 14 jun 2016.

1. StLuis

StLuis New Member

Laatst zat ik televisie te kijken en toen zag ik een stukje over twee gehandicapte mensen die samen een kind wilden krijgen. Hier was nogal wat weerstand tegen. Nu vroeg ik mij af hoe jullie hierover denken. Zelf ben ik van mening dat je iemand niet het recht mag ontnemen om kinderen te krijgen. Toch kan ik mij wel iets voorstellen bij de mensen die hier problemen mee hebben. De twee gehandicapte mensen zullen niet zelf helemaal alleen voor het kind kunnen zorgen en hebben hulp nodig. Daarbij is het ook maar de vraag wat voor jeugd het kind zal krijgen als beide ouders weinig tot niets met hem kunnen ondernemen.

Hoe denken jullie hierover? Het is volgens mij een heikele kwestie ...

2. Pheebs

Pheebs New Member

Lastige stelling hoor maar wel een interessante. Ik denk dat je moet kijken naar hoe erg deze personen gehandicapt zijn. Jij geeft aan dat ze zichzelf niet kunnen redden en dan is het niet verstandig dat ze kinderen krijgen. Ik vraag mij dan ook af of er dan een goede opvoeding nodig is. Stel er is een noodsituatie en de beide ouders kunnen niet ingrijpen dan is er een groot probleem. Toch is het bij wet niet verboden en als ze besluiten wel een kind te nemen terwijl dit misschien wel beter is van niet dan is er niemand die ze tegen kan houden. Daar komt bij dat je weinig kunt doen als de vrouw al eenmaal zwanger is. Je kunt iemand geen verplichte abortus opleggen ...

3. Sharona

Sharona New Member

Het is inderdaad een lastige stelling en dit is ook iets wat lastig te controleren is. Zoals Pheebs al aangeeft kun je weinig doen als iemand die zwaar gehandicapt is wel ineens zwanger is. Ik denk dat de oplossing vooral gezocht moet worden in begeleiding en voorlichting. Zwaar gehandicapten krijgen goede hulp en deze mensen kunnen dan vertellen over de zware verantwoordelijkheden die het zijn van een ouder met zich meebrengen. Ik denk dat dit meer effect zal hebben dan een verbod wat toch niet te handhaven is. Daarbij is het ook lastig te beschrijven wanneer iemand te zwaar gehandicapt is om een kind te krijgen.

4. Tarantino

Tarantino New Member

Ik ben het wel met Sharona eens. Ik denk ook dat voorlichting veel belangrijker is. Het is gewoon een moeilijke kwestie en hier zal je echt aandacht aan moeten besteden om het goed op te lossen. Ik vind dan ook dat de mensen die de zwaar gehandicapten begeleiden een goede training moeten krijgen om de mensen ook bij de wens om kinderen te krijgen te begeleiden. Het klinkt misschien vreemd wat ik zeg maar ik denk dat in dit geval voorkomen beter dan genezen is ...

5. Anja1982

Anja1982 New Member

Heb dit onderwerp met veel interesse zitten te lezen en ik ben het eigenlijk wel eens met de voorlichting. Wel vind ik dat er strenger gecontroleerd moet worden. Dit zal wel weerstand oproepen maar denken jullie niet dat als abortus verplicht wordt bij te zwaar gehandicapten die zwanger zijn dat het probleem meteen een stuk minder voorkomt? Ik ben helemaal niet voor abortus maar in sommige gevallen kun je lijk mij niet anders ...

6. Wobbeke

Wobbeke New Member

Poeh Anja dat is nogal een uitspraak die je doet. Ik schrik er best wel van. Het is volgens mij ook onmogelijk om dit te doen. Hoe wil je dit controleren dan en wanneer is iemand te zwaar gehandicapt om kinderen te krijgen Misschien zorgen de gehandicapten wel beter voor de kinderen dan de mensen die niet gehandicapten. Het gaat erom dat het kind liefde en aandacht krijgt en dat ontbreekt in veel gezinnen. Ik denk dat je niet goed nagedacht hebt voor je deze reactie hebt geplaatst.

7. Anja1982

Anja1982 New Member

Natuurlijk is het wel mogelijk. Er is altijd een mate waarin iemand gehandicapt is en daar kun je een grens stellen. Nogmaals ik ben geen voorstander van abortus maar je moet ook naar de opvoeding krijgen die het kind dan zal krijgen. Als dit een slechte opvoeding is of erger nog een opvoeding waarin het kind verwaarloosd wordt dan is het beter om snel in te grijpen hoe heftig dit dan ook is.

8. Susanneke

Susanneke New Member

Het gaat mij ook veel te ver. Ik denk dat er naast de zwaar gehandicapten nog wel meer personen zijn waar je bij het krijgen van kinderen vraagtekens bij kunt zetten. Ik ken Anja niet maar ik vind haar antwoorden kortzichtig en ondoordacht. We hebben het hier wel over een mensenleven waar een einde aan gemaakt wordt.

9. Rob

Rob New Member

Wat Anja zegt dat is bijna te absurd om te geloven. Ik respecteer iedereen maar om zomaar te zeggen dat je iemand verplicht abortus op moet laten leggen dat kan echt niet. Begeleiding is wat mij betreft ook het sleutelwoord. Dit is dan niet alleen om het te voorkomen maar ook als er een zwaar gehandicapte wel zwanger is. Begeleid deze persoon zo goed mogelijk en breng haar van alle mogelijkheden op de hoogte. Bekijk dan ook samen (eventueel in overleg met andere begeleiders) hoe dit het beste aangepakt kan worden. Ook lijkt het mij goed het ongeboren kind op afwijkingen te laten testen. De ouders die hebben hier recht op om te weten of er complicaties kunnen ontstaan.

Deel Deze Pagina