Gezond leven met diabetes

Discussie in 'Diabetes' gestart door Tito3311, 25 apr 2016.

1. Tito3311

Tito3311 New Member

Hallo, onlangs is bij mij diabetes geconstateerd. Dit is erg vervelend en ik probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan. Toch heb ik nogal wat moeite om alles op een rijtje te krijgen. Mijn arts kan ik bellen bij vragen maar ik wil hem ook niet overal mee lastigvallen. Graag zou ik dan ook willen weten wat ik het beste kan eten als diabeet. Ik wil liever er een zo gezond mogelijke levensstijl op nahouden.

2. MediGJ

MediGJ Gast

Hallo Tito3311,

Welkom op het forum en heel veel sterkte met deze vervelende aandoening.

Wanneer je drinkt dan moet je opletten met alcohol. Hierin kunnen veel koolhydraten zitten die de bloedsuiker verhogen. Het vervelende van alcohol is dat deze dan een paar uur de bloedsuiker weer verlaagt. Ook als je veel vruchtensappen drinkt dan kan daar veel suiker inzitten. Zelfs als je voor de light frisdranken kiest dan kan er nog veel suiker inzitten. Het beste kun je water drinken. Koffie en thee kan ook maar drink het dan zonder suiker.

Voor het eten kun je kiezen voor pasta of zilvervliesrijst. Eet je brood dan is het goed om volkorenbrood te eten. In deze voeding zitten veel vezels waardoor de bloedsuikerspiegel minder stijgt en het stijgt ook langzamer. Peulvruchten zoals bonen, erwten en mais zijn gezond maar kunnen wel de bloedsuikerspiegel verhogen. Let ook op met voeding waar veel koolhydraten inzitten. Voorbeelden hiervan zijn witte rijst, aardappelpuree, witte pasta, witte meel, jam, siroop of stroop. Denk er ook om veel groente te eten.

In het begin kan het even lastig zijn om te zien wat je wel en niet kunt eten maar al snel zal je eraan gewend zijn. Je weet dan precies wat je wel en niet kunt eten.

3. NielsdeA

NielsdeA New Member

Goed en dapper van je om op zoek te gaan naar een gezonde levensstijl. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je goed blijft bewegen. Een goede voeding en veel bewegen zullen je goed doen. Er is prima te leven met diabetes al zal het aanpassen misschien wel even lastig zijn. Veel sterkte gewenst.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2016
  4. Tito3311

Tito3311 New Member

Bedankt voor het antwoorden en de tips. Ik ga er zeker wat mee doen. Ik ben gek op pasta dus daar ben ik erg blij mee. Zelf zal ik mijn arts ook nog vragen wat er nog mogelijk is. Ik merk nu ook dat het allemaal wel lastig is maar ik hoop dat het al snel beter zal worden en dat ik makkelijker weet wat ik wel en niet kan doen.

5. MediGJ

MediGJ Gast

Succes met dit alles! Wat je ook nog zou kunnen doen dat is contact leggen met mensen die ook diabetes hebben. Er zijn verschillende groepen waar jij je dan bij aan kunt sluiten. Deze mensen kunnen je ook precies vertellen wat er allemaal wel en niet kan.

Deel Deze Pagina