Hartkloppingen in rust?

Discussie in 'Hart- en vaatziekten' gestart door HealthFan, 25 apr 2016.

1. HealthFan

HealthFan New Member

Sinds een tijdje heb ik last van hartkloppingen. Die krijg ik als ik in rust bent, bijvoorbeeld als ik in bed lig. Nu moet ik toegeven dat ik al enige tijd behoorlijk wat stress ervaar. Ik weet niet helemaal zeker of het hartkloppingen zijn, hoe kan ik die precies herkennen? Ik heb het idee dat mijn hart soms heel snel maar ook wel eens erg onregelmatig klopt. Zijn dat hartkloppingen? Als ik zo rondvraag op het werk, hoor ik dat meer mensen hier weleens last van hebben, toch maak ik me zorgen. Graag ontvang ik advies.

2. Sleepz

Sleepz New Member

Hartkloppingen kunnen inderdaad erg hinderlijk zijn en maken mensen vaak bang: het zou zomaar iets ergs kunnen zijn. Hartkloppingen komen bij de meeste mensen weleens voor. Als ik het zo hoor maak je jezelf er zorgen over, ik zou dan aanraden om naar de huisarts te gaan en het met hem of haar te bespreken. Hartkloppingen kunnen zomaar aangeven dat je een hartritmestoornis hebt, het is belangrijk dat die behandeld wordt.

Zoals je het nu beschrijft, zou je het, naar mijn inzicht, ook over hartoverslagen kunnen hebben. Ook dit komt bij de meeste mensen weleens voor, maar wanneer het regelmatig gebeurt, kan een controle bij de huisarts zeker geen kwaad.

3. Soezie4

Soezie4 Member

Ik reageer ook maar, omdat in mijn opinie het vorige bericht niet volledig is. Hartkloppingen worden vaak veroorzaakt door stress. Wat je dus beschrijft hoeft dus helemaal niet ernstig te zijn. Voor het gehele lichaam is het echter wel aan te raden om minder stress te hebben. Stress heeft allerlei negatieve effecten op het lichaam. Hartkloppingen kunnen ook veroorzaakt worden door bepaalde medicijnen, voedingsmiddelen en drugs. Wanneer je regelmatig hartkloppingen hebt, kunnen die wijzen op ofwel VES (Ventriculaire Extra Systole) ofwel boezemfibrilleren. Er zijn wel andere afwijkingen, maar deze twee komen het meeste voor. Bij VES is er sprake van een extra samentrekking van het hart. Deze hartkloppingen treden vaak in rust op. Bij VES zal er eerst een zachte hartslag voelbaar zijn, gevolgd door een extra harde hartslag. Eigenlijk is dit dus geen overslaan, het geeft echter wel hetzelfde gevoel. Vaak is deze afwijking niet gevaarlijk. Boezemfibrilleren is echter wel gevaarlijk, wanneer men niet naar de huisarts gaat (en de afwijking dus niet behandeld wordt), kan er een hartspierziekte of hartfalen ontstaan. Bij boezemfibrilleren ontstaan er, in plaats van een enkele, meerdere prikkels op meerdere plaatsen in de boezems. De boezems trekken niet echt meer samen, omdat de prikkels dwars door elkaar heengaan. De hartkamers krijgen teveel prikkels. Dit alles heeft tot gevolg dat de kamers sneller samentrekken en het tempo bovendien onregelmatig is.

4. Chris

Chris Gast

Ik heb dit ook regelmatig. Is dit psychisch of echt lichamelijk?

Deel Deze Pagina