Hersenvliesontsteking door tekenbeet?

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door Jesper, 12 mei 2016.

1. Jesper

Jesper Member

Afgelopen meivakantie ben ik in Zweden geweest. Daar heb ik veel gewandeld en ook een paar tekenbeten gekregen. Geen probleem als ik ze er meteen uithaal, toch ben ik altijd een beetje bang. Het zou je maar gebeuren dat je er eentje mist! Nu zagen we op de borden in Zweden dat je je ook kon inenten tegen een tekenbeet. De vrouw met wie ik sprak kon niet zo goed Engels, maar ze zei dat het tegen een hersenvliesontsteking is. Ik was altijd ban voor de ziekte van Lyme bij een tekenbeet, maar een hersenvliesontsteking klinkt nog heftiger! Kan ik me hiertegen inenten? En hoe zit het nu precies met die hersenvliesontsteking, is de kans groot dat ik die oploop?

2. HealthFan

HealthFan New Member

Goed dat je hier even een bericht plaatst. Het eerst dat ik wil zeggen is dat ziektes in Nederland vaak verschillen met die in het buitenland. Teken kunnen in Zweden inderdaad een hersenvliesontsteking veroorzaken, hoewel die kans kleiner is dan het oplopen van de ziekte van Lyme. Maar een bepaald soort teek draagt namelijk de ziekte die een hersenvliesontsteking kan veroorzaken. Deze ziekte heet TBE, wanneer je de pech hebt dat je een tekenbeet hebt die deze ziekte bij zich draagt, krijg je eerst griep. In een later stadium krijgt 1 op de 3 mensen ook een hersenvliesontsteking. Wanneer je TBE hebt, is er weinig aan te doen. Erg vervelend natuurlijk, daarom kiezen vele Zweden ervoor zich in te laten enten. In tegenstelling tot de ziekte van Lyme kan dit wel bij TBE. Wanneer je volgende keer dus weer op vakantie gaat naar Zweden, vraag van te voren even bij de huisarts hiernaar. De blijft ongeveer 5 jaar bruikbaar en is zeker de moeite waard.

Wanneer je een besmette tekenbeet krijgt, zal daaromheen een rode kring verschijnen. Het is verstandig om dan direct naar de huisarts te gaan. Een groot deel van de teken is besmet met de ziekte van Lyme, wanneer je de teek echter binnen 24 uur eruit haalt is er vaak niets aan de hand. Ik wens je erg veel succes en volgende keer wat beter op letten! :)

3. Jesper

Jesper Member

Bedankt HealthFan, een heleboel nieuwe informatie. Ik ga in de vakantie vaak wandelen in Zweden (we hebben daar een huisje), daarom ga ik zeker zo'n inenting halen. Beter voorkomen dan genezen, nietwaar? ;)

4. RudolphUMC

RudolphUMC New Member

Beste Jesper,

Hier kun je meer lezen over de tekenbeet.

Groet,

Rudolph

Deel Deze Pagina