Hoofdpijn bij afvallen

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Lieke, 4 aug 2016.

  1. Lieke

    Lieke New Member

    Hi. Ik ben nu net begonnen met een dieet. Qua honger enzo gaat het redelijk goed. Ik ben alleen wat sneller moe dan normaal en heb wat minder energie. Ook ben ik een beetje prikkelbaar. Allemaal dingen die je op zich wel kan verwachten als je een dieet volgt. Nu heb ik alleen ook last van hoofdpijn, terwijl ik dat eigenlijk nooit heb. Kan dit ook komen door het dieet? Ik weet zeker dat ik genoeg water drink, want dit hou ik netjes bij.
     
  2. milou

    milou New Member

    Hoi Lieke! Daar heb ik ook last van gehad toen ik een tijdje terug bezig was met afvallen. Ik dacht eigenlijk dat het gewoon lag aan het afkicken van suiker, alhoewel ik at eigenlijk helemaal niet zoveel suiker voor dat ik met het dieet begon. Ik heb geen idee.. Wel weet ik dat het vaker voor komt.
     
  3. MediQuest

    MediQuest Administrator

    Beste Lieke. Het kan inderdaad voorkomen dat je last hebt van hoofdpijn tijdens het afvallen. Dit komt zelfs erg vaak voor. Het kan verschillende oorzaken hebben dat je hoofdpijn hebt. Een daarvan is dat je lichaam merkt dat je veel minder calorieën tot je neemt in vergelijking met voor het dieet. Je lichaam gaat dan seintjes geven dat je meer moet gaan eten, zoals honger maar ook hoofdpijn is zo'n signaal. Ook minder drinken kan leiden tot hoofdpijn, maar zoals je zelf al zegt is dit niet het geval bij jou. Vaak is het zo dat hoe extremer het dieet is, hoe sneller de kans op hoofdpijn optreedt. Ook is er een kans op hoofdpijn als je bepaalde voedingsmiddelen niet meer eet. Als je bijvoorbeeld een koolhydraat arm dieet volgt, kan dit ook leiden tot hoofdpijn. Je kunt in jouw geval je eetpatroon wijzigen zodat de hoofdpijn ophoudt. Je lichaam probeert je namelijk wat te vertellen. Je hoeft niet per se meer calorieën te eten, maar misschien iets minder eenzijdig voedsel zal al een heel eind helpen. Hoofdpijn kan ook voortvloeien uit honger, als dit het geval is, kun je op wat meer tijdstippen gaan eten. 6 maaltijden verspreidt over de dag schijnt het beste te zijn. Je zegt dat je voldoende drinkt, maar teveel drinken kan ook leiden tot hoofdpijn. Als je hoofdpijn slechts enkele dagen aanhoudt, is de kans groot dat je lichaam gewoon moet wennen aan je nieuwe eetpatroon. Even doorzetten is dan de oplossing. De hoofdpijn zal dan vanzelf verdwijnen na een aantal dagen. Succes met afvallen!
     
  4. Lieke

    Lieke New Member

    Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat het best mogelijk is dat ik misschien ben doorgeslagen in het drinken van water. Dus dit ga ik vanaf nu beter in de hand houden. Ik ben pas net op dag 2 van het dieet, dus het zou goed kunnen dat mijn lichaam nog moet wennen aan het nieuwe dieet. Hopelijk houdt de hoofdpijn snel op. Voor nu pak ik er nog even wat ibuprofen bij om me de dag door te slepen haha.
     
  5. drchris

    drchris Administrator Medewerker

    Iedereen die weleens een dieet gevolgd heeft kent het verschijnsel. Zodra je begint met lijnen kun je ineens ontzettend last krijgen van hoofdpijn. Soms al gelijk de eerste dag maar meestal ontstaat het een paar dagen later. Wil je eindelijk gezonder gaan leven, krijg je er klachten van. Wat kun je hier aan doen?

    Hoe ontstaat die hoofdpijn?

    Het kan verschillende oorzaken hebben dat je tijdens het dieet hoofdpijn krijgt.
    Vaak als je de oorzaak weet te vinden van je hoofdpijn, kun je deze verhelpen of in ieder geval verminderen.

    - Mensen die een dieet gaan volgen denken al snel dat het gezond is om weinig te eten. Maar je lichaam heeft wel per dag de juiste voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Negeer je het signaal dat je honger hebt, dan is hoofdpijn een vervolg signaal die je lichaam afgeeft.
    - Mensen gaan ineens eenzijdig eten. Dat houdt in dat er geen suikers en vetten meer genomen worden, maar veel groenten en fruit. Doordat je hierdoor een tekort krijg aan bepaalde voedingstoffen kunnen mensen hoofdpijn krijgen.
    - Als je gewend bent om limonade, alcohol en frisdranken te drinken en aan een dieet begint, dan stop je met het drinken hiervan. Maar je moet deze dranken wel vervangen door veel water of thee zonder suiker. Door een tekort aan vocht kan er ook hoofdpijn ontstaan.
    - Je kunt hoofdpijn krijgen door ontwenningsverschijnselen. Als je stopt met de inname van bijvoorbeeld producten die suikers bevatten, dan kan het lichaam een reactie daar op geven en kan er hoofdpijn ontstaan.
    - Zodra je gaat lijnen komen er afvalstoffen vrij, die hoofdpijn kunnen veroorzaken. Drink voldoende om deze afvalstoffen te kunnen afvoeren.
    - Hoe extremer je dieet is, zoals het ziekenhuisdieet, hoe meer last je van hoofdpijn kunt hebben door de inname van erg weinig calorieën.


    Tips om hoofdpijn zoveel mogelijk te vermijden.

    - Zit niet de hele tijd. Vooral als je zittend werk heb, ga af en toe iets anders doen. Na het versturen van een email even gaan staan en een stukje lopen. Maak tijd vrij om te bewegen.
    - Je lichaam moet gewend raken aan andere voedingsstoffen. Door veel te drinken spoelen de afvalstoffen via de urine weg. Neem eens groene thee of kruiden thee als afwisseling. De hele dag water drinken is ook niet lekker.
    - Je hoeft niet alles te laten tijdens je dieet. Je lichaam heeft behoefte aan voldoende energie die je uit verschillende voedingsstoffen moet halen.
    - Laat je motiveren door iemand die dichtbij je staat, zodat je ondanks je hoofdpijn, je dieet gaat volhouden.
    - Als de hoofdpijn echt erg wordt, kun je altijd een pijnstiller innemen.

    Vergeet niet dat de hoofdpijn een tijdelijke reactie van je lichaam is door het afvallen. De hoofdpijn wordt tijdens de eerste week vaak erger. Zodra je lichaam zich heeft aangepast aan de nieuwe eet en leefgewoonten, verminderd de hoofdpijn. Als de hoofdpijn klachten na drie weken er nog zijn, neem dan even contact op met je huisarts.
     

Deel Deze Pagina