Is zout eten wel zo slecht?

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Jessy, 12 aug 2016.

1. Jessy

Jessy New Member

Hoi op de universiteit heb ik vakken gevolgd bij geneeskunde en hier is mij verteld dat je een overcapaciteit hebt met je twee nieren. Je lichaam is dus prima in staat om die hoeveelheden zout te verwerken. Toch hoor je steeds vaker, ook van artsen, dat zout eten toch wel echt ongezond is. Hoe zit dat dan?

2. MediQuest

MediQuest Administrator

Te veel zout eten is wel degelijk slecht voor je gezondheid. Als je teveel zout binnenkrijgt kan er oedeem ontstaan. Als je last hebt van oedeem houdt je lichaam vocht vast, in bijvoorbeeld de voeten, handen en enkels. Vanwege dat oedeem kan er een verhoogde bloeddruk ontstaan, wat ook weer gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Een teveel aan out wordt inderdaad verwijdert door de nieren en wordt uitgescheiden via de urine of zweet. Echter teveel zout eten kan wel leiden tot een verhoogde bloeddruk. Ook kan het teveel nuttigen van zout leiden tot hart- en vaatziekten. Zodra je minder zout gaat eten verkleint die kans op hart- en vaatziekten bijna direct weer. Zoals je zelf al zei regelen de nieren de zoutverwerking in het lichaam. Wanneer je stelselmatig teveel zout binnenkrijgt moeten je nieren heel hard werken om al dat zout te verwerken. Dit kan op de lange termijn leiden tot beschadiging van je nieren. Ook zijn er aanwijzingen dat een teveel aan zout kan leiden tot maagkanker. Al moet hier nog wel meer onderzoek naar worden gedaan alvorens er harde conclusies kunnen worden getrokken. Teveel aan zout leidt ook tot ontregelde calcium concentraties in het lichaam. Als je namelijk te veel zout eet dan plas je dat teveel uit samen met calcium. Calcium is een vereiste voor de opbouw en het behoud van je botten en je gebit. Het zou dus in het ergste geval kunnen leiden tot botafbraak, maar als je genoeg calcium binnenkrijgt hoeft een zoutrijke levensstijl geen invloed te hebben op je botopbouw en botbehoud.

Al met al zijn er dus best wat serieuze gezondheidsrisico’s gemoeid met een zoutrijke levensstijl. Probeer dus zeker te matigen met het zoutgebruik en etiketten van producten in de gaten te houden. In sommige producten waar je het niet van verwacht kan heel veel zout in zitten.

Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  3. Jessy

Jessy New Member

Oke dat klinkt wel serieus zeg! Ik zal er denk ik wat meer op letten want ik heb een oom die zoutarm moet eten, en dan hou je echt amper wat over wat je kan eten.

Deel Deze Pagina