Jeukende hoofdhuid met schilfertjes

Discussie in 'Huidaandoeningen' gestart door Sanne, 17 jul 2016.

1. Sanne

Sanne New Member

Hey, ik heb ontzettende last van een jeukende hoofdhuid. Ik word er helemaal gek van. Normaal heb ik het wel een beetje als mn haar wat vetter wordt, maar nu is het eigenlijk net gewassen. Als ik krab komen er ook schilfertjes los, ik heb geen idee of dit ook roos kan zijn. Al dacht ik altijd dat roos vooral bij een droge hoofdhuid voorkomen, terwijl ik het idee heb dat ik eerder een vette hoofdhuid heb. Ik moet mijn haar namelijk om de dag wassen wil ik geen vet haar hebben.

2. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Sanne, er kunnen verschillende oorzaken zijn waaronder, zoals je zelf al aandraagt, roos. Roos kan namelijk voorkomen bij een te droge hoofdhuid, maar ook een te vette hoofdhuid. Vaak zie je dan ook witte vlokjes in het haar of op je schouders. Tegen roos kan je een anti-roos shampoo gebruiken, al kunnen deze shampoos soms vrij agressief zijn. Dit is een kwestie van uitproberen. Hoofdschimmel kan ook de oorzaak zijn van de jeuk. Vaak zie je dan ook op de haargrens aangetaste huid. Je ziet dan vaak ronde schilferende rode of grijze plakken op je huid. Dit zou uit zichzelf weg moeten gaan, maar een dokter inschakelen kan nooit kwaad. Ook psioriasis leidt tot (zilverachtige, witte) schilfertjes en jeuk. Het is een vrij dikke en droge laag. Hiervoor kun je speciale shampoos halen en advies van de dokter zou je daarbij goed kunnen helpen. Als de schilfers niet wit maar meer geel en vettig zijn, kan het gaan om seborroisch eczeem. Er is dan sprake van een overmatige talg productie. Oorzaken zijn een verstoorde hormoonhuishouding, schimmels of zelfs neurologische problemen. Dit is echter te verhelpen met anti-roos shampoo. Als het aanhoudt zou ik je aanraden naar de dokter te gaan.

3. Sanne

Sanne New Member

Het is inderdaad eerder vettig dan droog, de schilfertjes bedoel ik dan. Maar zoals u zegt kan ik daar dus ook een anti-roos shampoo voor gebruiken zo te zien. Oke bedankt voor uw uitgebreide advies en uitleg!

4. natasja

natasja New Member

Hoi Sanne. Ik heb ook wel eens gehoord dat je allergisch kan worden voor een shampoo die je vaak gebruikt. Daarom wissel ik altijd mijn shampoos af. Sommige mensen worden ook gewoon allergisch voor alle commerciële shampoos, en die gaan dan over op de meer natuurlijke. Volgens mij kan je die kopen bij bijvoorbeeld de Tuinen of Lush als die toevallig bij je in de stad zitten.

5. Sanne

Sanne New Member

Oh ik ben laatst wel overgestapt van zo'n natuurlijke shampoo, naar een standaard shampoo! Misschien dat dat gewoon de oorzaak is.. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Niet zo slim van mezelf haha. Gelukkig is dit forum er om met me mee te denken. Oepsie

6. Robina

Robina New Member

Mijn vriend had ook last van hardnekkige roos, maar dat waren wel echte droge velletjes (zeg maar hele plakken). Hij is hiervoor toen naar de huisarts gegaan. Toen heeft hij een anti-roos shampoo van de apotheek mee gekregen en die werkt heel goed. Zodra hij er even niet meer mee wast heeft hij er weer gelijk last van.

Deel Deze Pagina