Kwaadaardige moedervlek, kenmerken en gevolgen?

Discussie in 'Kanker' gestart door HealthFan, 11 mei 2016.

1. HealthFan

HealthFan New Member

Al een tijdje heb ik een moedervlek die lijkt te groeien. Op de moedervlek groeit haar. De moedervlek jeukt af en toe, maar niet continu. Nu hoorde ik van iemand dat het een kwaadaardige moedervlek kon zijn, een begin van kanker. Het zou dan uit kunnen spreiden, erg gevaarlijk dus. Ik was een beetje gechoqueerd, daar had ik helemaal niet bij nagedacht. Hoe weet ik zeker of het een kwaadaardige moedervlek is? Wat zijn de kenmerken van zo'n moedervlek? Stel dat mijn moedervlek inderdaad een kwaadaardige is, wat zijn dan de gevolgen? Moet ik een operatie ondergaan?

2. Soezie4

Soezie4 Member

Goed dat je hulp zoekt, bij kanker is het belangrijk dat men zo snel mogelijk het behandeld. Dat vergroot de kans op genezing behoorlijk. Moedervlekken zijn op zich niet gevaarlijk. Wanneer een melanocyt echter ontspoort, kunnen er agressieve moedervlekken komen. Dit noem je melanomen. Normale moedervlekken kunnen een melanoom worden, daarom is het altijd extra op letten. Het gevaarlijke van melanomen is dat ze al in een vroeg stadium uit kunnen spreiden. Het probleem van melanomen is dat ze, eenmaal verspreid, heel moeilijk weggehaald kunnen worden. Je moet er dus zo vroeg mogelijk bijzijn. De arts kan dan nog gewoon de moedervlek wegsnijden. Groei (onrustigheid eigenlijk) en jeuk zijn inderdaad kenmerken van melanomen. Het hoeft echter niet meteen te betekenen dat jij er ook één hebt. Toch zou ik zeker even naar de dokter gaan, vaak ziet hij het meteen.

3. Sleepz

Sleepz New Member

Duidelijk antwoord van Soezie4, maar ik wil graag nog even (voor iedereen) aangeven hoe melanomen veroorzaakt worden. Voorkomen is beter dan genezen. De kans op melanomen is groter bij...:|
    Grote blootstelling aan UV-licht. Ga dus niet teveel zonnen en vooral niet onder de zonnebank liggen.
    Als je je huid verbrandt.
    Helaas zijn melanomen vaak erfelijk, dan heb je dus gewoon pech.

Deel Deze Pagina