Langdurige diarree na vakantie

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door HealthFan, 2 jun 2016.

1. HealthFan

HealthFan New Member

Ik weet niet zeker of ik dit onderwerp op de goede plaats ben gestart, sorry daarvoor.

Het zit zo: ik heb nu al langdurig diarree na mijn vakantie. Ik zat zelf te denken aan reizigersdiarree, omdat het zo vlak na de vakantie optrad. Vrijdag heb ik 3 weken last van diarree, niet altijd in dezelfde mate, maar altijd wel echt diarree. Wie o wie kan mij hulp bieden? Ik maak me zorgen en twijfel of ik wel of niet naar de huisarts moet gaan.

2. Jesper

Jesper Member

Goed dat je hier een bericht schrijft, hoewel je beter direct met de huisarts kunnen bellen. Je hebt geen reizigersdiarree, dat is namelijk acute diarree. Jij geeft aan al langere tijd last te hebben van diarree. Als je twee of meer weken last hebt van diarree, spreken we van chronische diarree. Acute of tijdelijke diarree wordt veroorzaakt door voedselvergiftiging of een infectie met een virus. Dat is bij chronische diarree niet het geval.

Om er achter te komen wat wél de oorzaak is, moet je even contact opnemen met de huisarts. Hij kan een ontlastingsonderzoek doen, de oorzaak wordt dan meestal direct bekend. Diarree is eigenlijk altijd een reactie van het lichaam op iets verkeerds. Het lichaam wil zichzelf als het ware 'schoonspoelen'. Bij chronische diarree probeert je lichaam dat ook, maar lukt het niet. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen, diarree kan namelijk gemakkelijk voor uitdroging zorgen.

HealthFan vindt dit leuk.
  3. HealthFan

HealthFan New Member

Super Jesper, erg nuttige alle informatie. Ik voel me nu behoorlijk stom dat ik niet direct de huisarts gebeld heb. Hopelijk is het niets ernstig, ik zal morgenochtend direct bellen met de huisartsenpost.

4. Jesper

Jesper Member

Geen enkel probleem. In het vervolg inderdaad gelijk even bellen. Je kunt het dan eventueel met de huisartsassistent overleggen: hij of zij kan altijd goed inschatten of het belangrijk is om met de huisarts te spreken of niet. Succes in ieder geval, laat maar weten wat de uitkomst van het onderzoek is.

Deel Deze Pagina