Laxerence of verstoppende etenwaren?

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Jessy, 12 aug 2016.

1. Jessy

Jessy New Member

Hoi, wat ik me nou altijd al afvraag. Zijn er voedingsmiddelen die laxerend werken? Dit zou dan bijvoorbeeld kunnen helpen als ik last heb van obstipatie. En zijn er ook producten die juist werken tegen diarree of zelfs echt verstoppen?

2. Jessy

Jessy New Member

Ik zie nu dat ik de topictitel verkeerd heb getypt, maar ik weet niet hoe ik dit nog kan aanpassen.

3. tessa

tessa New Member

Hoi Jessy, ik heb wel eens gehoord dat bananen een verstoppende werking hebben. Voor een laxerende werking moet ik even nadenken hoor. Was dat niet kauwgom ofzo?

4. tessa

tessa New Member

En bonen natuurlijk! Ook pittig gekruid eten kan zorgen voor een laxerende werking. Als ik indisch heb gegeten kan ik daarna altijd heerlijk naar de wc.

5. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Jessy, veel vezels eten is eigenlijk het belangrijkste tijdens chronische diarree, maar ook bij obstipatie (verstopping). Bij diarree zorgen de vezels er voordat het vocht wordt gebonden waardoor de ontlasting wat steviger wordt van structuur. Bij obstipatie zorgen de vezels er juist voor dat de ontlasting wat soepeler wordt en dus meer vocht bevat. Dit komt door de werking van darmbacteri├źn. Van voedingsmiddelen zoals appelsap en ontbijtkoek is er niet wetenschappelijk bewezen dat het een laxerend effect heeft. Ook van verstoppende voedingsmiddelen is niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt bij diarree. Zoals banaan, geraspte appel, bosbessensap, kaneel, rijst, rijstewater en wortelpuree. Alle voedingsmiddelen die vezels bevatten kunnen dus stoppend of laxerend werken, maar net waar je lichaam dan behoefte aan heeft. Vezels zitten voornamelijk in groente en fruit en volkoren producten zijn ook een bron van goede vezels.

Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  6. Jessy

Jessy New Member

Oke bedankt voor de duidelijke uitleg! Hier heb ik wel wat aan denk ik :) Zal het onthouden als ik er weer eens last van heb.

Deel Deze Pagina