Leven met een longziekte

Discussie in 'Longziekten' gestart door Zweeper, 2 mei 2016.

1. Zweeper

Zweeper New Member

Vorige week is er COPD bij mij geconstateerd. Het is een matige COPD maar toch maak ik mij ernstige zorgen. Ik wil dan ook graag weten hoe ik hier mee om moet gaan. Mijn longarts die bood ook iemand aan om erover te praten maar ik weet niet of ik hier al aan toe ben. Het is een ongelooflijke klap voor mij en ik ben bang dat ik niet meer lang te leven heb. Mijn arts heeft dit overigens niet bevestigd maar het is de angst waar ik mee leef.

2. Je kunt bij een arts je angsten kwijt. Het is goed om dit te doen aangezien je arts dan kan vertellen of je angsten reëel zijn. Een gesprek kan duidelijkheid bieden hoe moeilijk dat ook is. Ik kan hier meer zeggen over matige COPD maar ik wil het niet bagataliseren. Toch is er goed te leven als het echt een matige vorm is. Vraag tijdens je gesprek dan ook wat je kunt doen om het niet te laten verergeren. Het leven met COPD brengt nu eenmaal een aantal restricties met zich mee.

3. Zweeper

Zweeper New Member

Bedankt voor het kundige advies. Ik heb vandaag opnieuw een gesprek met mijn behandelend arts aangevraagd. Ik hoop dat deze mij begrijpt. Ik neem voor de zekerheid ook iemand mee zodat die ook mee luistert. Twee horen meer dan één.

4. Iemand meenemen is verstandig. Daar kun je ook een bepaalde steun aan hebben. Deze persoon kan dan via de arts ook meer over COPD te weten komen en je op die manier beter helpen en ondersteunen.

Deel Deze Pagina