Levensverwachting bij bronchiëctasieën

Discussie in 'Longziekten' gestart door Heleentje, 7 jun 2016.

1. Heleentje

Heleentje New Member

Halo, een goede vriendin heeft bronchiëctasieën. Ze doet er zelf makkelijk over en zegt dat wij ons geen zorgen hoeven te maken. Toch zie ik dat ze er behoorlijke last van heeft en ik heb het gevoel dat ze niet laat weten hoe erg het is. Ze wil namelijk niet dat wij ons zorgen maken. Zorgen maken dat doe ik wel en ik zou dan ook graag willen weten wat de levensverwachting is als je met deze ziekte te maken hebt. Hopelijk kan ik daar een betrouwbaar antwoord op krijgen.

2. De levensverwachting voor mensen met bronchiëctasieën is de laatste jaren een stuk verbeterd. Dit komt doordat er effectievere behandelmethoden zijn. Echter is er wel kans op overlijden bij erntige bronchiëctasieën. Dit komt omdat het longweefsel dan aangetast kan worden. Hierdoor kan dan uiteindelijk ademfalen ontstaan. Vraag je vriendin eerlijk hoe het ervoor staat en geef ook aan dat je graag wilt weten hoe ernstig het precies is. Misschien voelt het wel goed voor haar als ze weet dat er iemand is waar ze mee over deze zaken kan praten.

3. Heleentje

Heleentje New Member

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Misschien is het wel beter om een rustig met haar te praten. Toch zal dit denk ik niet makkelijk worden. Ik heb het gevoel dat ze ons er niet mee 'lastig wil vallen'. Dit doet ze natuurlijk niet maar ik weet niet of ze dit wel begrijpt. Het is een lastige situatie en ik hoop dan maar ook dat het niet de ernstige variant is.

Deel Deze Pagina