Magnesiumtekort - Magnesium, Oorzaak, Symptomen, Voeding, Supplementen

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door RudolphUMC, 9 jul 2016.

  1. RudolphUMC

    RudolphUMC New Member

    Wat is magnesium?

    Magnesium is een mineraal waar ons lichaam absoluut niet buiten kan. Mineralen zijn noodzakelijk voor een goede gezondheid, omdat ze zorgen voor de efficiënte opname van vitamines. Gelijk aan mineralen als ijzer of calcium zorgt magnesium voor een goede werking van vele processen in het lichaam. Het is een voedingsstof die eenieder nodig heeft. Zo helpt het onder andere om lichamelijke energie uit voeding te halen, het hart gezond te houden, spieren en zenuwen te onderhouden, het geheugen te versterken alsook het skelet sterk te houden. Het is dus van eminent belang om voldoende magnesium binnen te krijgen om je lichaam gezond te houden, en een magnesiumtekort zo snel mogelijk aan te vullen. Hieronder heb ik een stuk over o.a. het belang magnesium geschreven, lees verder!

    Oorzaken van een magnesiumtekort

    Er is onderzocht dat meer dan 65% van de mensen een te kort hebben aan magnesium. Indien men gezond en gevarieerd eet, zal er niet zo snel een magnesiumtekort ontstaan. Echter, het is raadzaam om over een langere periode wel aan de dagelijkse hoeveelheid magnesium te komen. Je bent je er namelijk niet snel van bewust wanneer je een tekort oploopt, terwijl je hier wel de klachten van krijgt. De benodigde dagelijkse hoeveelheid magnesium is voor mannen vastgesteld op 300 tot 350 milligram per dag, en bij vrouwen op 250 tot 300 milligram. Mocht je langere tijd te eenzijdig eten, bestaat er dus een gerede kans op tekort met alle symptomen van dien.

    Naast verkeerde voeding kunnen er nog andere oorzaken zijn van een magnesiumtekort. Wie om een of andere reden een minder goede darmfunctie heeft, neemt daardoor ook minder magnesium op uit voedsel. Ook kunnen factoren als bepaalde medicatie, diarree (langdurig), brandwonden, zwangerschapsvergiftiging, diabetes en het hebben van een minder goed werkende bijschildklier maken een tekort. Door de stress kun je ook een tekort oplopen.

    Symptomen magnesiumtekort

    Indien je met een tekort aan het mineraal magnesium kampt, kun je last krijgen van vele uiteenlopende symptomen. Dit omdat zoals reeds vermeld magnesium en aanverwante mineralen verantwoordelijk zijn voor het aansturen van vele processen in het lichaam. Het is de motor van je gezondheid.

    Een van de belangrijkste klachten is spierzwakte, spierkrampen of juist gespannen spieren. De spieren kunnen niet zonder voldoende magnesium. Maar daarnaast zijn er nog vele andere symptomen (licht of heftig) die vooral horen bij een magnesiumtekort, belangrijk te weten:

    - hoge bloeddruk
    - vermoeidheid en/of futloosheid
    - hoofdpijn en/of migraine
    - angsten
    - PMS
    - prikkelbaarheid, agitatie
    - maagkrampen
    - spastische darm
    - oorsuizen
    - hoge of lage bloeddruk
    - duizeligheid
    - nervositeit
    - concentratieproblemen
    - allergieën
    - droge huid
    - hartritmestoornissen
    - hartkloppingen

    Aangezien deze klachten veelal ook passen bij andere ziektebeelden, is niet iedereen zich snel bewust van het feit dat de oorzaak zou kunnen liggen bij een tekort aan magnesium. Om te weten of je een magnesiumtekort hebt, kun je bij je huisarts een bloedonderzoek aanvragen. Twijfel niet, onze artsen zijn ook hiervoor! Middels een test die bloedwaarde en de celwaarde meet kun je inzicht krijgen in je belangrijke magnesiumgehalte. Echter, het is ook van belang eens kritisch te kijken naar je leef- en eetpatroon. Vaak weet je zelf al of je in dat opzicht gezond genoeg bezig bent.

    Magnesium in voeding

    In veel voedingsproducten zit magnesium, onder ander in (groene) groenten. Hoewel het lastig is om via een specifiek dieet het magnesiumgehalte snel op peil te krijgen, ga ik hier dieper in op specifieke producten welke rijk zijn aan magnesium. Daarnaast kan het verstandig zijn een voedingssupplement met magnesium te nemen, hier kom ik later op terug.

    Noten en peulvruchten: Of het nu gaat om pinda’s of amandelen, vrijwel alle notensoorten bevatten behoorlijk wat magnesium. Je kunt noten verwerken door er bijvoorbeeld een salade van te maken, of gewoon dagelijks een handje nemen. Peulvruchten zoals linzen zijn eveneens rijk aan magnesium.

    Bananen: Van al het fruit bevatten bananen veel magnesium. Daarnaast zijn bananen gewoon erg lekker, en kan je ze op allerlei manieren in je dieet verwerken.

    Spinazie:
    In een portie spinazie zit maar liefst voor 75% magnesium! Een rijke bron dus. Dat is mooi meegenomen, naast het feit dat het algemeen bekend is dat spinazie ook het mineraal ijzer rijkelijk bevat.

    Rijst: 100 gram gekookte rijst bevat 40 gram van het mineraal magnesium. Met name zilvervliesrijst is een goede optie als magnesiumrijke voeding.

    Broccoli: Broccoli is een van de meest gezonde groentesoorten die er zijn. Naast onder andere foliumzuur, vezels en calcium en talloze andere mineralen, zit in de broccoli zo’n 20 gram magnesium per 100 gram. Groot voordeel en hartstikke gezond dus!

    Vis: Vis bevat veel ‘goede vetten’, te weten de onverzadigde vetten. Deze helpen je om hart- en bloedvaten gezond te houden. Maar vis bevat ook magnesium, met name makreel en zalm. De meeste voedingsstoffen blijven behouden wanneer je vis grilt of stooft. En het is lekker om vis op de vorenvermelde wijze te bereiden.

    Overig: Ook in bepaalde graanproducten en vlees zit magnesium. Dat geldt eveneens voor cacaopoeder, zeewier en avocado’s en groene groenten. Je wordt geacht om, wil je echt gezond eten, bovenstaande producten te variëren.

    Magnesium als voedingssupplement

    Indien je een magnesium tekort hebt, dien je dit uiteraard aan te vullen. Inmiddels kampt zo'n 60% van de Westerse bevolking met te weinig magnesium in het bloed. We eten vaak te eenzijdig.

    Magnesium kan je met een supplement ook innemen. Zoals hierboven vermeld, is het raadzaam om je dieet zo aan te passen zodat je meer magnesiumrijke voeding tot je neemt. Echter, een snellere en veelal efficiëntere manier van het aanvullen van een tekort is het nemen van voedingssupplementen. Deze bevatten vaak ook andere gezonde vitamine.

    Indien je van magnesium de voedingssupplement-variant neemt, kun je deze zo nodig het beste verdeeld over de dag innemen. Gebruik overigens niet meer dan de voorgeschreven dosering, want teveel is uiteraard ook niet goed. Extra magnesium binnen krijgen is desondanks op deze manier een prima optie. Spaar niet direct uit op het merk, omdat goedkoop soms duurkoop kan zijn. Sommige tabletten worden door het lichaam extra goed opgenomen. Als je moeite hebt met het slikken van pillen, bestaat er ook een magnesiumgel. De gel zorgt voor een goede opname door het lichaam. Maar ook zijn er zogenaamde magnesiumvlokken, welke je bijvoorbeeld in je bad kunt strooien. Van deze producten zijn vele merken. Je zult er versteld van staan hoe sterk deze wijze van toedienen effect sorteert. Ik ben zelf ook een fervent gebruiker. Magnesium als supplement is makkelijk online te bestellen. Binnen enkele weken ben je weer de oude!

    Ik ben als arts altijd bereid vragen hierover te beantwoorden en informatie te geven, registreer dan even op deze website en je ontvangt een email met de bevestiging. Rond een uur of 20:00 ben ik meestal even aanwezig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2016

Deel Deze Pagina