Medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken

Discussie in 'Medicijnen' gestart door TripleX, 27 mei 2016.

1. TripleX

TripleX New Member

Ik heb laatst een stuk gelezen over medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken. Dit komt maar raar op mij over. Medicijnen zijn er toch juist om je immuunsysteem te verbeteren en om je helpen te genezen. Is het niet zo dat als je medicijnen gebruikt die je immuunsysteem onderdrukken dat je dan vatbaarder bent voor andere ziekten en aandoeningen?

2. Medicus

Medicus Member

Er zijn inderdaad medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken. Toch is dit maar tijdelijk en dit kun je dan zien als een bijwerking. Het gaat erom dat het medicijn de kwaal of de ziekte bestrijdt. Zodra er gestopt wordt met het medicijn dan zal het immuunsysteem snel weer op peil zijn. Bij medicijnen die langdurig gebruikt moeten worden komt het zelden voor dat deze het immuunsysteem aantasten. Wanneer dit wel het geval dan is dit een noodzakelijk kwaad.

3. Rob

Rob New Member

Dat klinkt best wel heftig. Ik zit ook met de vraag of je dan niet makkelijker een andere kwaal op kunt lopen. Het zou toch niet goed zijn dat als je de ene ziekte bestrijdt dat je dan veel vatbaarder bent voor een andere ziekte? Misschien dat Medicus daar ook antwoord op kan geven?

4. Medicus

Medicus Member

Wat gezegd wordt klopt. Er kunnen medicijnen zijn die je weerstand lager maken. Dit wordt echt alleen gedaan als het strikt noodzakelijk is. Eventueel kan het dan in combinatie gedaan worden met andere medicijnen die de weerstand ten goede komen. Medicijnen zijn er om mensen beter te maken en daar wordt altijd zo min mogelijk risico mee genomen.

5. Rob

Rob New Member

Het lijkt me dat daar dan nog wel een taak ligt voor de farmaceutische bedrijven om hier zo snel mogelijk iets aan te doen. Ik blijf het raar vinden dat je makkelijker last kunt krijgen van een andere aandoening of ziekte omdat je medicijnen voor een andere kwaal gebruikt.

6. Sneek1978

Sneek1978 New Member

Ik ben het wel met Rob eens. Het is misschien een beetje offtopic maar ik heb het gevoel dat het verdienen van geld belangrijker is dan het maken van medicijnen die ziekten kunnen bestrijden of tegengaan. Ik zou mij ook best wel zorgen maken als ik medicijnen zou moeten gebruiken waar mijn weerstand lager van zou worden.

Deel Deze Pagina