Medicijnen een noodzakelijk kwaad

Discussie in 'Medicijnen' gestart door NielsdeA, 25 apr 2016.

1. NielsdeA

NielsdeA New Member

Het irriteert mij behoorlijk dat er maar zo makkelijk medicijnen uitgeschreven worden. Heb je een verkoudheid dan wordt er weer een kuur voorgeschreven. Waarom gaat dit zo makkelijk? Ik vind dat de doktoren ook een verantwoordelijk hebben. Ze mogen best zeggen dat het goed is je warm aan te kleden als je verkouden bent. Niet meteen voorschrijven maar goed informeren.

Ik denk echt dat we te afhankelijk van medicijnen zijn geworden. Het placebo effect dat werkt volgens mij beter dat het medicijn zelf. De doktoren dienen een voorbeeld te stellen. Pas voorschrijven als het echt niet anders kan. Het kan volgens mij zelfs zo zijn dat een lichaam minder weerstand opbouwt omdat we alles maar oplossen met medicijnen.

Hoe denken jullie hierover?

Groet,

Niels

2. Telg118

Telg118 Member

Hoewel ik je begrijp ben ik het niet helemaal met je eens. Wat ik onderschrijf dat is dat de doktoren een voorlichtende functie hebben. Om ook maar het voorbeeld van de verkoudheid te gebruiken kunnen ze aangeven wat er gedaan kan worden om dit in het vervolg te voorkomen. Toch vind ik niet dat er te makkelijk medicijnen voorgeschreven worden. Mijn ervaring is juist dat mijn dokter alleen voorschrijft als het echt niet anders kan. Het kan natuurlijk zijn dat jij een 'verkeerde' arts hebt en dat daar je mening uit voort komt. De medicijnen zijn er niet voor niets en ik ben blij dat ik een tabletje kan nemen om het zien zijn tegen te gaan. Waarom zou je langer ziek zijn dan nodig is?

3. NielsdeA

NielsdeA New Member

Ik heb zeker geen 'verkeerde' arts maar ik ben van mening dat we veel te makkelijk medicijnen voorschrijven. Jij geeft het precies aan. Wanneer ik ziek ben dan gooi ik er een pilletje in en dan gaan we weer verder. Ziek zijn is een teken dat je lichaam zwak is en dat je moet herstellen. Doordat we steeds maar medicijnen slikken herstelt het lichaam niet en worden we steeds sneller ziek.

Daarbij kost het ook nog eens erg veel geld. De farmaceutische industrie die verdient wel en die worden stinkend rijk. Overal moet maar een middeltje voor uitgevonden worden terwijl het misschien met een beetje rust en goed en gezond eten ook wel over zou gaan. Iemand die ernstig ziek is dient gewoon medicijnen te krijgen. Bij de kleinere kwalen dient de arts goed voor te lichten en rust voor te schrijven ...

4. Droplover

Droplover New Member

Ik ben het eens met Niels. Zoals je in een ander bericht misschien al wel gelezen hebt heeft mijn kind Ritalin voorgeschreven gekregen voor adhd. Ik maak me hier ernstige zorgen over. Mijn mening is dat er veel te makkelijk naar de medicijnen gegrepen word. Er werden mij maar een paar vragen gesteld en er werd naar het kind gekeken. Direct daarna kwam Ritalin al ter sprake. Doktoren moeten verder kijken dan het receptenboekje en ook op de angsten van pati├źnten en ouders ingaan. Het kan toch niet zo zijn dat medicijnen altijd maar de oplossing zijn?

5. NielsdeA

NielsdeA New Member

Precies @Droplover Jij snapt mijn punt! Medicijnen zijn een soort vergif. Soms noodzakelijk maar zeker niet in alle gevallen. Wij gaan naar een dokter om advies te krijgen hoe beter te worden niet om de farmaceutische industrie te spekken. De apotheken die staan overvol met met middeltjes en zalfjes en er staan soms rijen mensen om de recepten op te halen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit allemaal voor kwalen en ziekten is waar absoluut geen andere oplossing voor is. Voorkomen is beter genezen en daar lijken sommige mensen maar niet aan te willen!

6. Telg118

Telg118 Member

@NielsdeA Dus als er een medicijn is wat mij sneller van de klachten af helpt moet ik maar gewoon doorlopen omdat het misschien ook wel vanzelf overgaat? Vreemde redenering. Ook kunnen mijn klachten dan toch erger worden? Ik werk zelf in loondienst maar als iemand ZZP'er dan kan die niet zomaar dagen ziek thuis gaan liggen en wachten tot het misschien wel eens een keer over gaat. De medicijnen zijn er niet voor niets. Ziek zijn is niet goed voor een mens en de ziekte moet je snel mogelijk bestrijden. Onnodig medicijnen geven is bij mij dan ook alleen het geval als het zonder het medicijn net zo snel over zou zijn gegaan.

Deel Deze Pagina