Mijn kind heeft adhd

Discussie in 'Kinderziekten' gestart door Droplover, 26 apr 2016.

1. Droplover

Droplover New Member

Bij mijn zoontje is adhd geconstateerd en dit was iets wat ik eigenlijk altijd al verwacht had. Hij was gewoon drukker en lijkt maar niet moe te kunnen worden. Ik hoor nogal wat tegenstrijdige verhalen. De één zegt dat medicijnen niet erg zijn maar de ander zegt weer dat je er erg mee uit moet kijken. Ik moet eigenlijk op de dokter kunnen vertrouwen maar ik wil toch graag wel een beetje navraag doen voor ik zomaar overal mee akkoord ga.

2. MediGJ

MediGJ Gast

Hallo Droplover,

Van harte welkom op het forum. Mag ik vragen wat de arts tot nu toe heeft gedaan. Zijn er al medicijnen voorgeschreven en zoja welke?

3. Droplover

Droplover New Member

Hallo, bedankt voor het antwoorden. Op dit moment is er Ritalin voorgeschreven maar daar is hij nog niet mee begonnen. Ook is er een gedragstherapeut ingeschakeld. Deze komt ook in de klas kijken hoe hij zich daar gedraagt. Er staat mij gewoon iets tegen om mijn kind Ritalin te geven. Ik weet niet of deze angst gegrond is.

4. MediGJ

MediGJ Gast

Het is belangrijk dat je weet dat Ritalin niet de adhd kan wegnemen. Het medicijn kan de adhd terugdringen of kan het tijdelijk wegnemen. Wat je vaak hoort van ouders waarvan het kind ook Ritalin gebruiken is dat ze inderdaad rustiger worden. Toch komt dit ook de spontaniteit van het kind niet ten goede. Wat je zou kunnen doen is het oordeel van de gedragstherapeut afwachten. Dit zijn personen die veel ervaring hebben met kinderen met adhd. Die kan dan ook goed beoordelen wat het kind nodig heeft. Misschien komt deze persoon nog met een andere oplossing.

5. Droplover

Droplover New Member

Ik denk dat het ook goed is om eerst de gedragstherapeut maar eens te laten kijken. Misschien weet die meer of kan die mijn zorgen wegnemen. Het is gewoon vervelend om je kind medicijnen te geven om zijn gedrag te veranderen. Misschien helpt het ook als ik nog eens een andere arts vraag wat ik kan doen. Liever teveel navraag dan een foute uitwerking van de medicijnen.

6. MediGJ

MediGJ Gast

Er is niets mis mee om een second opinion te vragen. Dat is je goed recht en het gaat om je kind dus daar moeten ze maar begrip voor hebben. Het is lastig om er zonder emotie mee om te gaan. Daarom zou het misschien goed zijn om iemand mee te nemen naar de arts zoals een familielid zodat je er niet helemaal alleen voor staat.

7. Ik ben nog in opleiding maar als ik van mezelf uitga dan zou ik het fijn vinden als een patiënt of een ouder gewoon eerlijk is tegen mij. Ben je het niet eens met een constatering dan laat dit maar gewoon weten. Zowel het kind als de ouder moeten zich er prettig bij voelen. Het heeft voor een arts geen enkele zin om een medicijn voor te schrijven wat vervolgens door de ouder niet toegediend wordt omdat die het niet ziet zitten. Praat erover met je arts en om een second opinion vragen daar is niets mis mee.

Deel Deze Pagina