Misselijk na het eten?

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door Soezie4, 1 jun 2016.

1. Soezie4

Soezie4 Member

Ik ben de laatste tijd steeds vaker misselijk na het eten. Heb ik misschien iets zwanger gegeten? Ik maak verder niet gebruik van medicijnen. Wekelijks heb ik er zo'n 4 dagen last van, altijd na het avondeten.

2. HealthFan

HealthFan New Member

Goed dat je je hier meldt. Als je er vaker last van hebt, is er waarschijnlijk een andere oorzaak dan een voedselvergiftiging. Ik weet niet of je een man of vrouw bent. Als je zwanger bent is het namelijk heel normaal misselijk te zijn na het eten.

Het kan zijn dat je last hebt van de ziekte van Crohn (chronische ontsteking van de dikke darm), maar een grotere kans is bijvoorbeeld stress. Af en toe misselijk zijn na het eten is heel normaal, dat kan bijvoorbeeld komen door een (kleine) voedselvergiftiging. Je geeft het aan een aantal weken te hebben, griep kan dan een mogelijke oorzaak zijn van het misselijkheidsgevoel.

Ongezond eten kan een goede oorzaak zijn van misselijkheid na het eten, let daar goed op! In het dagelijkse leven hebben we steeds meer stress, deze stress kan lichamelijke klachten ontstaan. Als je merkt dat je vaak gestrest bent, probeer dit eerst op te lossen. Mediteren helpt voor sommige mensen.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2016
  3. Sleepz

Sleepz New Member

HealtFan geeft goede informatie, toch heb ik nog een kleine aanvulling:
    Alcohol kan een mogelijke oorzaak zijn! Door te veel alcohol te drinken, kan de maagklep minder goed gaan functioneren. Je kan dan last krijgen van brandend maagzuur, de slokdarm wordt namelijk aangetast door het maagzuur. Daarnaast is de manier waarop je eet ook erg belangrijk bij de vertering. Eet je langzaam en kauw je goed, dan is de kans op misselijkheid na het eten veel kleiner.

Wat ik je nu ga vertellen klinkt misschien erg logisch, maar veel mensen doen het nog steeds: sporten direct na het eten. De maagwand raakt hierdoor geïrriteerd, wat resulteert in misselijkheid.

Deel Deze Pagina