Nierstenen - Symptomen, Oorzaak en Behandeling

Discussie in 'Interne ziekten & Infectieziekten' gestart door drchris, 19 apr 2016.

1. drchris

drchris Administrator Medewerker

Ongetwijfeld wordt je in je leven ooit wel eens geconfronteerd met nierstenen. Ofwel krijg je zelf te maken met deze vervelende dingen ofwel iemand uit je onmiddellijke omgeving. Niet vreemd ook als je weet dat naar schatting zo’n 10% van de bevolking in meer of mindere mate last heeft van nierstenen. Zeker als man loop je een verhoogd risico: ze komen 2 tot 3 keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Desondanks weten ontstellend weinig mensen hoe nierstenen er komen en hoe ze weg te krijgen. Hoog tijd om wat bij te leren omtrent het onderwerp dus.

Nierstenen? Wat is het?

Een niersteen is een kleine harde afzetting in de urinewegen opgebouwd uit mineralen en zouten. Door kristallisatie van bepaalde oplosbare stoffen in de urine vormt er zich langzaam een steen in de ureter (urineleider) of in de nier. In sommige gevallen worden deze kristallen groot genoeg om obstructies te vormen en andere klachten te veroorzaken in de urinewegen. Er zit een grote variatie in de grootte van nierstenen en die grootte heeft niet noodzakelijk te maken met hoeveel last ze veroorzaken. Nierstenen kunnen gaan van de grootte van een zandkorrel tot zo groot als een kastanje. Het effect van nierstenen is divers: van een schuilplaats voor bacteriën en urineweginfecties tot een verstopping van het afvoersysteem.

De symptomen

Jammer genoeg zijn er heel wat symptomen toe te schrijven aan nierstenen en kan het zelfs zo zijn dat je er helemaal geen last van hebt gedurende een lange tijd. Toch zijn er een aantal symptomen te herkennen:

• Een vage pijn in de omgeving van de nieren
    • Felle pijnaanvallen beginnende aan de zijkant van de buik: afhankelijk van waar de steen vastzit straalt deze pijn uit naar het bovenbeen, de lies of zelfs de geslachtsorganen.
    • Misselijkheid
    • Braken
    • Transpireren
    • Een opgezwollen buik
    • Bloed in de urine
    • Een opvallende vermindering van de hoeveelheid urine
    • Rugpijn: aan de zijde waar de nierstenen zich bevinden
    • Koorts met rillingen
    • Urine met een abnormale kleur
    • Extreme pijn in de zijn: dit zijn de zogenaamde koliekpijnen

Wanneer hulp inschakelen?

Heel wat mensen lopen rond met nierstenen zonder zich er bewust van te zijn. Bovendien lost het lichaam vanzelf al een groot aantal van de nierstenen op. Dat wil echter niet betekenen dat het niet nodig is een arts te raadplegen als je aan enkele van de opgesomde symptomen lijdt. Als vuistregel: als de klachten en eventueel het bloed in de urine niet binnen de week verdwijnen is het tijd een arts te raadplegen voor een echo. Zeker wanneer je last hebt van koliekpijnen is het niet aangeraden te lang te wachten voor een doktersbezoek: langdurige koliekpijnen kunnen je nieren onherstelbaar beschadigen.

Het ontstaan van de niersteen

We zeiden al dat nierstenen in feite kristallisaties zijn van urine en mineralen. Een niersteen is het directe gevolg van een overdadige concentratie van bepaalde stoffen in de urine. Welke deze stoffen juist zijn kan nogal verschillen maar meestal draait het om samenstellingen op basis van calcium. Deze oververzadigde stoffen slaan vervolgens neer in het nierbekken waar ze kristalliseren en uitgroeien tot een steen.

Oorzaken

Nierstenen hebben geen vastomlijnde oorzaak. Dat maakt de identificatie en de behandeling dan vaak ook moeilijk. Toch vallen er enkele oorzaken te ontdekken die de aanmaak van nierstenen bevorderen:

• Onvoldoende vochtopname: hoe minder vocht we opnemen hoe geconcentreerder de urine zal zijn
    • Overmatig transpireren
    • Een overdreven hoeveelheid urinezuur
    • Te grote afscheiding van zouten
    • Inname van bepaalde geneesmiddelen
    • Erfelijke afwijkingen
    • Een bijzonder eiwitrijk dieet

Behandeling van nierstenen

Omdat voorkomen beter dan genezen is moeten we het eerst eens hebben over hoe je erin kan slagen nierstenen te vermijden. De gouden raad is hier niet echt verbazingwekkend: meer drinken. Door tot 2 liter per dag plat water te drinken en dat te spreiden doorheen de dag verdun je in grote mate de urine en dus ook de kans op nierstenen.

Is het daarvoor te laat en heb je al last van nierstenen? Dan is het tijd voor de behandeling. De traditionele behandeling van nierstenen is gestoeld op geneesmiddelen. Meer specifiek krampwerende, onstekingswerende en pijnstillende middelen. Deze kunnen de pijn verlichten en de uitstoot van de nierstenen in de hand werken. In 80% van de gevallen wordt de niersteen dan ook spontaan uitgescheiden na enkele dagen tot weken op voorwaarde dat de steen klein genoeg is. Is de niersteen te groot om spontaan te verdwijnen? Dan is het tijd om in te grijpen en daarvoor zijn 3 soorten ingrepen gepast. Bij een lithotripsie wordt de niersteen verbrijzeld door uitwendige schokgolven. Bij een retrograde ureteroscopie verwijdert men de nierstenen via een soort pincet of via lasterstralen. Bij een percutane niersteenoperatie wordt via een endoscoop de steen verbrijzeld in je lichaam.

Welke medicijnen?

Bij een niersteenaanval is het belangrijkste medicijn een pijnstiller als naproxen of diclofenac. Daarbij worden ook zetpillen voorgeschreven en een medicijn als tamsulosine kan helpen de steen makkelijker uit te plassen. Betreft het calcium stenen kan je een fosfaat preparaat krijgen en voor urinezuur stenen allopurinol toedienen.

Laatst bewerkt: 4 mei 2016
  2. drchris

Opmerking of aanmerking?

Heb jij het idee dat er in dit artikel iets mist? Een toevoeging? Of staat er volgens jou een fout in? Laat het ons hieronder weten! Dan voeren wij jou opmerking of aanmerking door.

Ervaring met Nierstenen?

Heb jij ervaring met deze ziekte/aandoening? Deel hieronder ook jou ervaringen met Nierstenen:

3. drchris

Het kan ook zijn dat u een nierontsteking heeft, lees dan verder op de pagina over nierbekkenontsteking.

4. Droplover

Droplover New Member

Ik heb hier ook eens last van gehad en dit is een pijn die je niet snel vergeet. Wanneer je hier last van hebt gehad dan ga je wel meer drinken om dit niet meer mee te maken. Bij mij waren het de felle aanvallen van pijn die bijna niet te verdragen worden. Ik wil dan ook iedereen adviseren om dagelijks voldoende vocht tot je te nemen zodat je nooit met de nierstenen te maken krijgt.

5. RolfD

RolfD New Member

Het hebben van nierstenen dat is inderdaad iets wat je niet snel vergeet. Veel water drinken is goed en dus aan te raden. Ik wil ook iedereen aanraden die denkt last van nierstenen naar de dokter te gaan. De pijn zal alleen maar heviger worden en dit is iets wat je echt niet wilt.

6. Auke

Auke New Member

Ik heb mijn nierstenen net afgelopen week laten vergruizelen. Het gaat nu wat beter met mij. Het waren verschrikkelijke tijden met helse pijnen. Ik wens dit mijn ergste vijand dan ook niet toe. Gelukkig zijn er werl mogelijkheden om het snel op te lossen. Ik denk dat men zich daar dan ook maar aan vast moet houden als er last van nierstenen is.

7. Mika

Mika New Member

Ik lees in de omschrijving dat het ook kan zijn dat het niet opvalt als je nierstenen hebt. Toch lees ik ook verhalen over mensen met heftige pijnen. Zit er verschil in het soort nierstenen wat je hebt dan?

8. Bling

Bling New Member

Het antwoord op de vraag van Mika weet ik helaas niet. Wel weet ik dat het erg pijn kan doen. Gelukkig heb ik hier zelf nog niet mee te maken gehad maar deze week een familielid wel. Dit is een flinke kerel en klaagt niet snel. Toch zal je hem nu verkrimpen van de pijn en heb ik hem nog nooit zo blij gezien toen de nierstenen waren verdwenen. Ik ben het dan ook wel eens met RolfD dat je beter naar de dokter kunt gaan als je de klachten leest en denkt last van nierstenen te kunnen hebben.

Deel Deze Pagina