Nierstenen uitplassen versnellen

Discussie in 'Urologie' gestart door HealthFan, 20 mei 2016.

1. HealthFan

HealthFan New Member

Ik wordt soms overvallen van de pijn. Het komt volgens mij vanuit mijn nieren, dat weet ik niet zeker. Ik plas ook regelmatig bloed! Pijnstillers helpen niet zo goed. Veel mensen hebben last van nierstenen hoorde ik, maar de meeste mensen plassen ze gewoon weer uit. Is er een manier om dit te versnellen? Zo kan ik namelijk niet normaal functioneren.

Ergens las ik dat veel drinken goed werkt tegen nierstenen, klopt dat? Het lijkt bij mij alleen maar tegen te werken!

2. Jesper

Jesper Member

Nierstenen zijn inderdaad een veelvoorkomend probleem bij Nederlanders. Inderdaad plassen de meeste mensen de nierstenen gewoon uit, pas als dat niet gebeurd, is er een probleem. Nierstenen zijn kleine kristalletjes die gevormd worden binnen de urinewegen. Deze nierstenen ontstaan doordat de stoffen uit oververzadigde urine samenkomen. Nierstenen kunnen de urinewegen blokkeren, wat verhoogde druk veroorzaakt. Dit brengt een heleboel pijn met zich mee.

Vooral de grootte van een niersteen maakt het verschil. Kleine niersteentjes plas je gemakkelijk uit, bij grotere nierstenen lukt dit niet. Ik zal zeker even een dokter raadplegen, hij of zij kan ook een foto maken om te zien of je inderdaad nierstenen hebt en hoe groot ze zijn. Afhankelijk van de grootte zijn er ook verschillende oplossingen voor het probleem. Helaas ken ik geen methodes om het uitplassen van nierstenen te versnellen, wel zijn er de volgende oplossingen:

Vergruizen
    Met ultrasone geluidsgolven kunnen nierstenen afgebroken worden, hierbij hoeft er niet gesneden te worden in het lichaam.

Verweiding van de doorgangen
    Hierbij worden, met behulp van een substantie, de bloedvaten verweidt. Met deze methode ben je snel van de nierstenen af, maar je moet ze wel zelf uitplassen. Dat kan gepaard gaan met pijn.

Naast deze methodes is ook opereren een optie. Uiteraard heeft dat een groot aantal nadelen, het is dan ook af te raden om hier direct voor te kiezen.

3. HealthFan

HealthFan New Member

Hartelijk bedankt Jesper! Het uitplassen van nierstenen kan ik dus alleen maar laten versnellen door de huisarts? Het klinkt toch wel iets ernstiger dan ik dacht, ik zal een afspraak maken met de huisarts en met hem nogmaals de mogelijkheden bespreken. Ik wil je nogmaals bedanken voor de moeite.

Deel Deze Pagina