niet kunnen poepen op vakantie

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door Luuk, 17 jul 2016.

1. Luuk

Luuk New Member

Hallo, ik heb eigenlijk gewoon een simpel vraagje. Ik ben onlangs op vakantie geweest, en heb de eerste week gewoon niet kunnen poepen. Nu weet ik dat meer mensen hier last van hebben. Maar hoe komt dit en wat kun je er eigenlijk tegen doen? Ik accepteer het altijd maar zoals het is, maar als er een oplossing is zou dat zeker fijn zijn natuurlijk.

2. natasja

natasja New Member

Haha eindelijk iemand eens die het durft te zeggen! Ik heb hier namelijk ook altijd last van, wat leidt tot enorme buikpijn en krampen tijdens de eerste week van de vakantie. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit komt en wat er tegen te doen is! Kom maar op met de antwoorden

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Goede vraag! Ik zal hier zo uitgebreid mogelijk en duidelijk mogelijk antwoord op willen geven. Helaas hebben onderzoekers nog niet kunnen uitsluiten waar dit nou precies door komt. Heel veel mensen hebben last van obstipatie, zoals je dat met een net woord noemt, op vakantie. Er zijn meerdere hypotheses maar een gaat erom dat je uit je bekende omgeving bent. Dit kan stress opleveren, niet bewust misschien, maar wel onbewust. Dit zorgt voor een schommeling in het zenuwstelsel van de darmen, wat kan resulteren in obstipatie. Er is ook geen simpele oplossing voor. Wat wel belangrijk is is dat je voldoende blijft drinken, zodat de ontlasting niet hard wordt als het lange tijd in je darmen verkeerd. En neem rustig de tijd als je eenmaal op de wc zit. Ga niet gehaast persen, maar neem als je dat fijn vindt een boekje mee. Beweging helpt ook om de darmen bezig te houden en de stoelgang op gang te brengen. Ga lekker zwemmen als je op vakantie bent. Of maak een mooie wandeling. Laxeermiddel zou daarna je uiterste redmiddel kunnen zijn. Ook zou je de hurkhouding kunnen proberen op het toilet, dit bevordert schijnbaar ook de stoelgang. Pak bijvoorbeeld een laag tafeltje of een stapel boeken en zet je voeten daar op. Ga dan rustig zitten en neem de tijd. Hopelijk helpt dit wat om de stoelgang op gang te brengen.

4. Luuk

Luuk New Member

Haha ik had niet zo'n uitgebreid antwoord verwacht! Maar bedankt in ieder geval. Ik ga meestal wat meer groenten eten dan normaal, omdat ik dan denk dat dat helpt omdat het gezonder is. Ik zal nu ook wat meer drinken, want ik denk niet dat genoeg drink.

Deel Deze Pagina