Pericarditis herpes simplex virus

Discussie in 'Hart- en vaatziekten' gestart door Scaniafreak, 10 jun 2016.

1. Scaniafreak

Scaniafreak New Member

Dag allemaal, mijn naam is Jan. Ik hoorde vandaag dat een collega van mij het pericarditis herpes simplex virus heeft. Ik weet niet zo goed wat dit is. Kan ik dan gewoon bezoek gaan bij hem? Ook was ik benieuwd naar de ernst van deze ziekte. Is het mogelijk dat je eraan overlijdt?

2. MediGJ

MediGJ Gast

Hallo Scaniafreak en welkom op ons forum. Pericardditis is een ontsteking van het hartzakje. De ernst van de situatie kan verschillen en dat heeft er dan mee te maken of het chronisch of acuut is. Deze ziekte kun je op verschillende manieren krijgen en dit kan zelfs al na een verkoudheid. Lang niet altijd wort de oorzaak van deze ziekte achterhaald. Bij pericarditis voelt de patiënt zich in he begin grieperig en deze kan ook koorts hebben. Daarnaast voelen de patiënten felle pijn in de borststreek en zijn ze kortademig of benauwd.

Op bezoek gaan bij je collega is geen enkel probleem. Het kan zijn dat het met rust nemen over gaat maar als er een bacteriële infectie is dan kan het soms ook nodig zijn om antibiotica te gebruiken. Bij de zwaardere gevallen kunnen er ook operaties plaatsvinden en dit is dan om het teveel aan vocht weg te zuigen of om een deel van het perscard te verwijderen. De kans dat je hier aan overlijdt is niet groot. Bijna alle patiënten die herstellen weer van een pericarditis. Hopelijk ben je zo een beetje gerustgesteld en krijg je een goed beeld van deze aandoening.

3. Scaniafreak

Scaniafreak New Member

Bedankt voor de heldere uitleg. Begrijp nu dat het waarschijnlijk niet heel ernstig is. Ik zal hem vandaag meteen bellen om een afspraak te maken om op bezoek te gaan. Het is een collega die al vaker wat heeft gehad en ik maakte mij dan ook misschien een beetje teveel zorgen.

Deel Deze Pagina