transvetten in kaas?

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Jessy, 1 aug 2016.

1. Jessy

Jessy New Member

Ik hoor de laatste tijd vaak dingen over transvetten. Ik negeerde het altijd maar omdat ik het idee heb dat ze elke keer wel weer wat anders verzinnen wat zogenaamd slecht voor je is. Nu wilde ik laatst lekker een broodje kaas eten, en hoorde ik iemand zeggen dat kaas vol met transvetten zit en hoe slecht dat wel niet is. Zijn transvetten zo slecht? En wat zijn uberhaupt transvetten? En zit het echt in mijn kaas?

2. Luuk

Luuk New Member

Hoi Jessy, toevallig weet ik hier ook het 1 en ander van haha. Dus ook dit topic zal ik reageren op je vraag. Transvetten zitten in melk en vlees van onder andere koeien en schapen. Je hebt vast wel eens gehoord dat verzadigd vet slecht is voor je. Nou, transvetten zijn dus nog slechter dan verzadigde vetten. Je krijgt hierdoor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Jessy. Luuk heeft inderdaad gelijk. De schadelijkheid van transvetten is helaas geen fabeltje wat is verzonnen. Transvetten vallen onder de onverzadigde vetzuren, dit zijn de gezonde vetten. Helaas zijn transvetten vanwege hun chemische structuur niet zo flexibel en daardoor is het lastiger te verwerken voor het lichaam. Dit kan leiden tot hart- en vaatproblemen. Transvet komt dus van nature voor, maar ontstaan soms ook tijdens het harden van vetten in de industrie. Melk en vlees van herkauwers bevatten al van nature transvetten, dus ook producten als kaas en roomboter bevatten dit. Zoals ik al vertelde leidt ook het gedeeltelijk harden van vet tot transvetten, dit gebeurt bij de productie van koeken, snacks, gebak, harde margarine, frituurvet, bakvet en braadvet. Gelukkig vorderen de technieken snel, en is de hoeveelheid transvet in die voedselbronnen afgenomen. Zo kun je ook frituren in vloeibaar vet. Transvet zorgt voor een verhoging van slechte cholesterol, LDL. Hierbij, verlaagt het zelfs het goede cholesterol HDL. Probeer de inname van transvet zoveel mogelijk te beperken, dit hout in dat je kiest voor zoveel mogelijk vloeibaar vet in plaats van hard vet. Het is wel lastig om te weten waar nu veel of weinig transvetten inzitten omdat het niet verplicht is voor de producent om dit te vermelden op het etiket.

4. Jessy

Jessy New Member

Ha Luuk jij weer! bedankt weer voor reactie. En mediquest natuurlijk ook. Ik had geen idee dat het zo'n serieuze zaak was eerlijk gezegd. Ik negeerde die praatjes altijd een beetje! Maar bedankt, ik zal proberen er meer op te gaan letten want een te hoog cholesterol komt veel voor in de familie!
    Ha Luuk jij weer! bedankt weer voor reactie. En mediquest natuurlijk ook. Ik had geen idee dat het zo'n serieuze zaak was eerlijk gezegd. Ik negeerde die praatjes altijd een beetje! Maar bedankt, ik zal proberen er meer op te gaan letten want een te hoog cholesterol komt veel voor in de familie!

Deel Deze Pagina