Uitslag na het zwemmen in natuurwater?

Discussie in 'Huidaandoeningen' gestart door HealthFan, 28 apr 2016.

1. HealthFan

HealthFan New Member

Telkens na het zwemmen heb ik huiduitslag. De rode vlekjes, die na een tijdje blaasjes worden, jeuken en soms brandt het ook. Hoe lang de uitslag blijft, verschilt van tijd tot tijd. Soms duurt het maar 24 uur, maar het kan ook enkele dagen duren voordat ik er vanaf ben.

Nu houd ik ontzettend van zwemmen en dan vooral van zwemmen in natuurwater. Wat moet ik doen om dit op te lossen?

2. Soezie4

Soezie4 Member

Dapper hoor, zo vroeg al zwemmen in natuurwater ;)
    Normaal krijgen mensen deze verschijnselen in het late voorjaar of in de zomer, niet al zo vroeg! Je hebt dus net pech. Als je het zo beschrijft, weet ik bijna zeker dat het zwemmersjeuk is. Zwemmersjeuk wordt veroorzaakt doordat larven van de platworm in de huid kruipen. Als ik het zo hoor, heb je er volgens mij wel vaker last van gehad. Helaas is het zo dat mensen die vaker contact hebben gehad met de larven een heftigere reactie krijgen. Normaal gesproken gaan de larven opzoek naar eenden, waar ze verder groeien. Als er geen eenden in de buurt zijn, zoeken ze mensen op. Je moet niet denken dat de larven het lang overleven in je huid hoor, zodra ze binnen zijn, gaan ze dood.

Helaas zijn er geen medicijnen specifiek tegen zwemmersjeuk. Het koelen van de huid kan helpen, ook heb ik gehoord dat azijn zou kunnen helpen. Daarnaast zou je een algemeen middel tegen allergieën kunnen uitproberen. Je kan wel een aantal dingen doen om het in het vervolg te voorkomen. Als je goed doucht en jezelf goed afdroogt, verklein je de kans op zwemmersjeuk.
    Als laatste is het handig om van te voren te kijken of de plaats waar je wilt gaan zwemmen al meerdere mensen met zwemmersjeuk besmet heeft. Op website van gemeentes maar ook op borden van meren staat vaak informatie. Daarnaast kan je proberen om waterafstotende zonnebrand te kopen, let er wel even op dat de zonnebrand octyl methoxycinnamaat en zinkoxide bevat. Door zulke zonnebrand kunnen de larven van de platwormen veel moeilijker binnendringen in de huid, wel zo fijn natuurlijk.

Ik wens je succes, het kan helaas wel een aantal dagen tot weken duren voordat je er vanaf bent. Maar wellicht kun je het in het vervolg voorkomen :)

3. HealthFan

HealthFan New Member

Jammer dat er niet een medicijn tegen is... Dat wordt doorbijten de komende dagen! Ik hoop inderdaad dat ik de problemen in het vervolg kan voorkomen. De zonnebrand crème vindt ik een goede oplossing, die ga ik meteen even online bestellen. Bedankt voor alle tips.

Deel Deze Pagina