Uitwendige aambeien zelf behandelen

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door Jesper, 19 mei 2016.

1. Jesper

Jesper Member

Ik ben bang dat ik aambeien heb maar ik heb geen zin om het te laten behandelen. Ik vroeg me af of ik het zelf kan behandelen? Ik heb de volgende problemen:
    • Ik heb heel veel last van verstoppingen. Mijn ontlasting is keihard. Ik zit soms wel een half uur op de wc. Hoelang ik ook pers, ik blijf het gevoel hebben niet helemaal klaar te zijn.
    • Om alsnog regelmatig te poepen, pers ik behoorlijk hard. Dat doet weleens pijn.
    Nu moet ik toegeven dat ik witbrood eet en weinig beweeg, wellicht heeft dat invloed hierop? Laats schrok ik behoorlijk: er zat bloed bij mijn ontlasting. Misschien moet ik toch wel naar de huisarts? Ik heb behoorlijk wat klachten zoals je kunt lezen...

2. Soezie4

Soezie4 Member

Goed dat je hier een berichtje plaatst. Ik wil eerst even vragen waarom je zo zeker weet dat je uitwendige aambeien hebt? Wellicht heb je dat ergens gehoord, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn.

Het lijkt er inderdaad op dat je aambeien hebt, alle symptomen die je noemt wijzen op aambeien. Weinig bewegen en witbrood eten (weinig vezels binnenkrijgen) kunnen inderdaad de problemen verslechten.
    Aambeien zorgen ervoor dat je anus goed is 'afgesloten'. Wanneer je de aambeien onder hoge druk zet, ontstaan er problemen.

Je hebt sowieso een grotere kans op aambeien als je weinig beweegt en witbrood eet. Daarnaast is het deels erfelijk, speelt leeftijd een rol en is overgewicht ook vaak een nadelige factor. Om zelf problemen met de aambeien tegen te gaan, kun je deze dingen proberen:
    • Probeer minder hard te persen
    • Beweeg genoeg (ga bijvoorbeeld hardlopen, erg leuk!)
    • Neem een warm bad
    • Eet gezond, hierbij hoort ook niet teveel koffie drinken en teveel suiker eten.
    • Met plantenvezels blijft je stoelgang zacht. Vezels zijn ook erg belangrijk, die haal je bijvoorbeeld uit volkorenbrood.
    Zelf aambeien behandelen verschilt eigenlijk niet zoveel als behandelen met de dokter. Je kunt gewoon een eigen zalfje ophalen bij de apotheek. Wanneer je last blijft hebben van aambeien is het sowieso verstandig om een bezoek aan de huisarts raad te plegen. Hij kan je altijd helpen. Als ik jou was zou ik sowieso een afspraak maken, dan heb je veel meer zekerheid. Zo te lezen heb je er echt last van, het kan dan ook iets ergers zijn.

Deel Deze Pagina