Voeten houden vocht vast

Discussie in 'Overige ziekten' gestart door tessa, 19 jul 2016.

1. tessa

tessa New Member

Hoi. Mijn voeten zijn helemaal opgezwollen, ik denk dat ze vocht vasthouden. Mijn tenen hebben nog amper van die rimpeltjes bij de knokkels zeg maar. Helemaal opgezet. Waar ligt dit aan? Het is vandaag wel erg warm, zou dat invloed kunnen hebben?

2. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Tessa, het kan inderdaad zo zijn dat door het warme weer je meer vocht vasthoudt. Vaak gebeurt dit in de voeten of benen. Ook hormonen en een te hoge zoutinname kunnen hiertoe leiden. Ik zie dat je zwanger bent aan de hand van je andere topics. Veel zwangere vrouwen hebben ook last van opgezwollen voeten, zelfs tot het punt dat je bepaalde schoenen niet meer past. Ook je handen kunnen opzwellen overigens, dit kan je merken doordat je ring bijvoorbeeld niet meer om dezelfde vinger past. Veel water drinken helpt de nieren bij het afvoeren van het overtollige vocht. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar echt het helpt. Buiten het warme weer en de hormonen kan lang staan ook invloed hebben op vocht accumulatie in de benen en voeten. Verder kunnen brandwonden, de anticonceptiepil, een vitamine tekort en medicijn gebruik leiden tot vochtophopingen. Het vasthouden van vocht kan ook ernstigere onderliggende oorzaken hebben, maar in de meeste gevallen is er niks aan de hand. Als je het niet vertrouwt kun je altijd een dokter inschakelen.

3. Sanne

Sanne New Member

Dit heb ik ook altijd met warm weer! Mn tenen zijn dan zo dik dat het niet meer lekker loopt. Veel drinken en goed bewegen schijnt ertegen te helpen. Ook knelt m'n ring altijd, dan schuif ik hem tijdelijk om een andere vinger, waar die dan wel past.

4. tessa

tessa New Member

Bedankt voor de respons! ik ben inderdaad zwanger, misschien dat zwanger + warm weer het verergert. Zal dus vanzelf wel weer bijtrekken hopelijk. Ik pak gelijk een glas water, want ik ben best wel slecht in genoeg drinken op een dag.

Deel Deze Pagina