Wanneer naar het bejaardentehuis

Discussie in 'Gezondheidszorg' gestart door Sjoerd1980, 10 jun 2016.

1. Sjoerd1980

Sjoerd1980 New Member

Hallo allemaal, mijn ouders zijn nu bijna zeventig. Toch is mijn vader erg slecht ter been en ik heb het gevoel dat mijn moeder het erg moeilijk ermee heeft. Ik zou ze graag ontlasten en ze aanbieden naar een goed bejaardentehuis te gaan. Ik ben alleen bang dat er veel weerstand komt en dat ze denken dat ik mij er makkelijk af wil maken. Is dit een goede reden om naar het bejaardentehuis te gaan of zijn er ook andere mogelijkheden die ik voor kan stellen. Ik wil ze gewoon helpen maar ik kan me ook voorstellen dat ze graag in hun eigen vertrouwde buurt en huis blijven wonen.

2. NielsdeA

NielsdeA New Member

Ik denk dat je in een tweesprong staat zo aan je vraagstelling te zien. Qua leeftijd en fysieke ongemakken zijn je ouders geschikt om naar het bejaardentehuis te gaan. Toch zijn er wel andere mogelijkheden. Deze vragen dan wel meer inspanning van de familie of kosten meer geld. Iemand zou bijvoorbeeld mantelzorger kunnen worden als je ouders zich niet meer alleen zouden kunnen redden. Verder is het mogelijk om privé verpleging in te schakelen. Is dit allemaal niet mogelijk dan is helaas alleen het bejaardentehuis een goede oplossing. Misschien kun je er eens rustig met je ouders over praten en zien hoe zij erin staan. Misschien zijn ze wel helemaal niet zo tegen op het idee om het makkelijker te krijgen in het bejaardentehuis.

3. Sjoerd1980

Sjoerd1980 New Member

Bedankt Niels voor je nuttige reactie. Een gesprek daar zie ik juist tegenop. Waar ik bang voor ben is dat mijn ouders denken dat ik mij er makkelijk van af wil maken. Aan de andere kant weet ik ook niet hoe ik het anders moet doen. Zou het misschien een goed idee zijn om het gesprek samen met mijn zus te voeren? Met haar heb ik het er wel eens over gehad en ze begrijpt mijn zorgen ook. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik dan bang ben dat mijn ouders denken dat ik mijn zus ook onder druk heb gezet om achter mij te staan ...

4. NielsdeA

NielsdeA New Member

Ik denk dat het een heel goed idee is om het gesprek samen met je zus te voeren. Ik denk dat je ouders best wel zullen begrijpen dat jullie je oprecht zorgen maken. Het gesprek hoeft ook niet de insteek te hebben dat het alleen maar gaat over de gang naar het bejaardentehuis. Je kunt ook het gesprek laten gaan over het de komende tijd verder moet. Daar kun je dan het gaan naar het bejaardentehuis als één van de mogelijkheden bieden. Er is helemaal niets mis met je zorgen maken en het is belangrijk dat je daar open over bent. Praat je samen met je zus dan is iedereen ook direct op de hoogte.

5. Timpaa

Timpaa New Member

Wij hebben ook samen met de broers en zussen een gesprek gehad met mijn moeder (mijn vader is overleden). Als je gewoon rustig met elkaar praat en het ook echt serieus neemt wat je ouders willen dan zal je zien dat er een goede oplossing komt. Voor mijn moeder was het ook allemaal erg spannend maar ze is nu helemaal op haar plaats en heeft een leuk sociaal leven gekregen. Ook het personeel doet er veel aan om de bewoners een leuke tijd te bezorgen.

6. Hansdegens

Hansdegens New Member

Je ouders of ouder naar een bejaardentehuis dat is gewoon een ingrijpende gebeurtenis. Het is belangrijk dat de hele familie er alles aan doet om dit zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Laat je ouders weten dat je ze steunt en dat je er alles aan wilt doen om ze te helpen. Als ze eenmaal in het bejaardentehuis zitten is het belangrijk om regelmatig op bezoek te gaan. Spreek dit ook goed af met de andere familieleden. Je ouders zullen vast wel weten dat jij het beste met ze voor hebt maar als jij echt laat zien dat je wilt helpen en ze het beste gunt dan zal het alleen makkelijker voor ze worden.

7. Sjoerd1980

Sjoerd1980 New Member

Wauw, wat een respons zeg en wat een goede hulp. Ik ben vooral blij met de mensen die er zelf ervaring mee hebben en ook reageren. Het lijkt mij ook goed om echt duidelijk te maken aan mijn ouders dat ik het doe om te helpen. Ik ga deze week samen met mijn zus met mijn ouders praten en ik hoop dat alles goed verloopt. Nogmaals dank voor de vele goede hulp.

Deel Deze Pagina