Werkt een koolhydraatarm dieet

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Jessy, 7 aug 2016.

1. Jessy

Jessy New Member

Hoi, Ik vroeg me af of een koolhydraatarm dieet werkt. Ik zie veel mensen ineens geen brood meer eten, en rijst en pasta zijn ook al uit den boze. Maar vroeger had toch niemand last van overgewicht en aten we toch alleen maar brood en aardappelen. Ik snap deze hype niet zo goed. Of zat het al jaren fout met ons Nederlandse eten?

2. Priscilla

Priscilla New Member

Hoi Jessy. Ik vind wel dat het werkt. Ik ben vorig jaar heel veel afgevallen met het 17-dagen dieet. Dat is een dieet waarbij je de eerste 17 dagen alleen koolhydraten inneemt via je groenten. Je eetn geen brood, pasta, rijst, aardappelen, quinoa, couscous.. etc! Dit is dan ook best pittig, na 17 dagen ga je dan om de dag wat koolhydraten toevoegen aan je eten. Eigenlijk eet je voornamelijk yoghurt, salade, groenten, eieren en gegrilde kip. Best wel eenzijdig aan de ene kant. Maar de kilo's vlogen er serieus van af. Ik was na twee weken denk al 6kg kwijt. Op een gegeven moment tijdens het opbouwen ging ik op vakantie en toen ging het weer helemaal mis. Ik zat op het goede gewicht, maar ik verviel in mijn oude eetpatroon. Heel zonde, maar het overkomt zo veel mensen. Als ik dat wat beter had aangepakt was ik de kilo's misschien nog steeds kwijt. Maar in mijn ogen zou ik het dieet zeker aanraden, maar je moet dus ook echt letten op dat je weer netjes gaat opbouwen. En niet gelijk weer normaal (en dan bedoel ik niet eens je oude ongezonde patronen) gaan eten. Volgens mij behoudt je zo je gewicht wel, misschien dat je een paar kg gaat schommelen. het idee is dus niet om voor eeuwig geen koolhydraten meer te eten, maar om je metabolisme even een reset te geven. en weer netjes op te bouwen.

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Hallo Jessy, er zijn ontzettend veel diëten tegenwoordig. Sommigen zijn vetvrij, andere diëten schrijven juist veel vetten voor. Koolhydraatarme diëten zijn de laatste tijd erg populair geworden omdat veel mensen het idee hebben dat koolhydraten slecht voor je zijn. Met koolhydraten worden de suikers bedoeld die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Je lichaam haalt hier zijn energie uit. Snelle koolhydraten mogen niet genuttigd worden in zo een dieet. Dit zijn vaak suikers die toegevoegd zijn aan producten. Koolhydraatarme dieten zorgen er voor dat je minder koolhydraten eet dan je normaal zou doen. Je eet dus nog steeds wel koolhydraten. het is gebaseerd op het principe dat je bloedsuiker een enorme stijging krijgt bij het verwerken van snelle koolhydraten. Door deze piek kan je stofwisseling van slag raken waardoor je lichaam zijn energie altijd uit het bloedsuiker haalt en niet meer beroep doet op je vetten. Het teveel aan glucose zal ook nog eens worden opgeslagen in vet. Het werkt dus op twee manieren. Het is belangrijk om koolhydraten te eten met een zogenaamde lage glycemische index, deze zorgen niet voor de pieken in je bloedsuiker. Ook moet je op gezette tijden eten en de eetmomenten verdelen over je dag. Hierdoor behoudt je een balans in de bloedsuikerspiegel. Als je minder koolhydraten inneemt dan wat je lichaam aan energie nodig heeft zal het je vetten aanspreken voor energie en zal je snel afvallen. Producten met koolhydraten maar met lage glycemische index zijn: Peulvruchten,Volkoren pasta, Volkoren tarwebrood, Zuivel, Bepaalde soorten fruit zoals appels en sinaasappels.

4. Jessy

Jessy New Member

Wat een uitgebreide antwoorden. Klinkt allemaal prima, maar zijn er dan geen symptomen als je ineens veel minder koolhydraten inneemt?

5. MediQuest

MediQuest Administrator

Er zijn zeker symptomen aan verbonden. Zo is er een grotere kans op obstipatie. Ook kan je last hebben van, Hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, misselijkheid en een sterke behoefte aan koolhydraatrijk voedsel (suiker) in het begin. Maar op de langere termijn zul je meer energie hebben, een betere huid, zul je afvallen, minder trek in suiker en opgewekter voelen.

6. Priscilla

Priscilla New Member

Ik had ook na een tijdje dat ik suiker gewoon zo ontzetten zoet vond. Werd letterlijk misselijk van de geur toen ik in de Jamin stond met mijn vriend. Echt alsof je er ineens weer heel gevoelig voor wordt. Ik had ook last van spieren die erg snel verzuurden in het begin. Kon amper op de fiets een bergje op.

7. Jessy

Jessy New Member

Ik ga me er maar eens meer in verdiepen dan! Want het klinkt eigenlijk toch best goed als ik het zo hoor. Lijkt me wel lastig om elke dag salade te eten, maar oke.

Deel Deze Pagina