Ziekte van Crohn - Symptomen, Oorzaak, Behandeling en Medicatie

Discussie in 'Interne ziekten & Infectieziekten' gestart door drchris, 23 apr 2016.

1. drchris

drchris Administrator Medewerker

De Ziekte van Crohn komt steeds vaker voor in de Westerse samenleving, per jaar komen er ongeveer 1000 mensen met de ziekte van crohn bij met deze diagnose. Het is een ziekte die actief is van 'mond tot kont'. Maar wat is het nou precies en wat zijn de meest voorkomende symptomen van de Ziekte van Crohn? Welke risicofactor er zijn voor het ontstaan van de ziekte van crohn, hoe leven met deze aandoeningen. Ook is er een verschil tussen de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Dit soort vragen worden in dit artikel over de ziekte uitgebreid uitgelegd.

Wat is de Ziekte van Crohn?
    De Ziekte van Crohn is een chronische aandoening van het maag-darmkanaal en van de darmwand. Het wordt ook wel Inflammatory Bowel Disease (IBD) genoemd. De ziekte is een ontstekingsziekte in de maag waarbij meestal de dikke darm en de dunne darm ontstoken zijn, maar ook in het spijsverteringskanaal kunnen ontstekingen voorkomen. De ontsteking begint vaak in de endeldarm en houd voedingsstoffen qua opname tegen. Ontstekingen tijdens de Ziekte van Crohn kennen een grillig verloop. Er kan sprake zijn van een snelle uitbreiding naar andere darmgedeeltes (acute fase), maar het kan ook een rustig beeld hebben dat door de jaren heen weinig tot geen klachten geeft (chronische fase). Een aantal patiënten hebben jarenlang nergens last van in hun lichaam, terwijl andere patiënten voortdurend klachten hebben. De kans om het te krijgen, komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen.

Symptomen & Complicaties
    De eerste symptomen van de Ziekte van Crohn verschijnen meestal tussen het 15e en 30e levensjaar. Het soort klachten en de ernst hiervan verschilt per patiënt. De volgende symptomen op een rij zijn het meest voorkomend:
    • Diarree of dunne ontlasting
    • Koorts
    • Buikpijn
    • Bloedarmoede en vermagering, doordat de darmen onvoldoende voedingsstoffen opnemen
    • Vermoeidheid
    • Bloed bij de ontlasting, door ontstekingen kunnen wondjes ontstaan waardoor er bloed bij de ontlasting kan zitten

Naast deze veel voorkomende klachten, kunnen er ook andere symptomen optreden:
    • Fistels/abcessen, wanneer een ander darmgedeelte ontstoken raakt kunnen zich onnatuurlijk verbindingen (fistels) vormen. Deze kunnen doorlopen tot andere organen of in de huid. Het meest bekend zijn fistels rondom de anus.
    • Pijn in de gewrichten, wanneer de ziekte zich buiten het maagdarmkanaal manifesteert kunnen patiënten last krijgen van hun gewrichten. Bijvoorbeeld pijnlijke zwellingen in de knieën, ellebogen en polsen.
    • Oog- en huidklachten

Wanneer een arts raadplegen?
    Het is raadzaam om een arts te raadplegen wanneer u bloed verliest bij de ontlasting en al langer dan twee weken diarree heeft, bij ongewenst/onbedoeld gewichtsverlies, zich algeheel beroerd voelt en wanneer u zeer veel last heeft van aanhoudende buikklachten. Indien darmziekten voorkomen in uw familie is het ook raadzaam om contact op te nemen met uw huisarts.

Oorzaak
    Ondanks erg veel onderzoek is de oorzaak van de ziekte van crohn is nog niet bekend. Het onstaat vaak spontaan. Waarschijnlijk gaat het niet om één aanwijsbare oorzaak, maar uit verschillende, elkaar beïnvloedende factoren. Wat uit onderzoek wel is gebleken is dat onder andere het afweersysteem, erfelijkheid en overmatige hygiëne van invloed zijn op hoe de ziekte onstaat. Maar ook dat bacterieen een rol spelen. Ook bepaalde slechte gewoontes zoals roken is een risicofactor tot het ontwikkelen van Crohn, maar ook kan roken ervoor zorgen dat u een opvlamming kunt krijgen wanneer u de ziekte al heeft. Let op roken heeft een slecht effect op het verloop van de ziekte. Crohn is niet besmettelijk.
    Om te constateren dat een patiënt de Ziekte van Crohn heeft wordt bloed afgenomen en kan de arts een coloscopie doen. Een coloscopie is een behandeling waarbij een camera het darmkanaal in gaat, om zo de darmen goed te kunnen bekijken en een stukje van de darm weg te nemen om op te sturen naar de patholoog anatoom. Wanneer de ziekte is vastgesteld kan de behandeling starten op de aandoening.

De Diagnose

U moet sowieso langs uw arts voor om uw symptomen te bespreken, als u een diagnose wilt. Het stellen van de diagnose is vaak lastig. Dit komt omdat de symptomen ook andere oorzaken kunnen hebben.

Als u de symptomen heeft word er eerst bloedonderzoek en lichamelijk onderzoek gedaan. Als hier niet een diagnose uit word gehaal wordt er een coloscopie gedaan. Hierbij onderzoekt een arts met een buigzame kijkbuis de dikke darm. Ook word er een en een biopsie gedaan. Dit is het nemen van weefselmonster welke ze dmv een microscoop kunnen onderzoeken.

Disclaimer : Raadpleeg altijd eerst een arts, stel zelf geen diagnoses.

Behandeling
    Er zijn verschillende behandelingen voor de verschillende fases van de Ziekte van Crohn. Veelal wordt Crohn behandeld met medicijnen zodat patiënten een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden. Daarnaast helpt medicatie om een nieuwe opvlamming te voorkomen. Wanneer medicatie niet meer helpt kan er over worden gegaan tot een operatie. Welke medicatie er wordt gegeven dat hangt af van de ernst van de ontstekingen. Het is vooral een kwestie van uitproberen wat het beste werkt bij de patiënt, ook de bijwerkingen verschillen erg per patiënt. De meeste medicatie wordt toegediend in de vorma van tabletten, maar ook een injectie, infuus of klysma behoort tot de mogelijkheden.

Medicatie
    In de acute fase van de ziekte wordt vaak het middel Prednison toegediend om de ontstekingen te remmen, dit is een heftig, maar effectief middel. Andere middelen die worden gebruikt zijn: mesalazine, budesonide, azathioprine en 6-mercaptopurine, methotrexaat en anti-TNF alpha. Ook worden diverse antibiotica gegeven aan patiënten.

Feiten en weetjes Ziekte van Crohn
    In Nederland leven 26.000 mensen die de Ziekte van Crohn hebben, 1/5 van deze patiënten zijn jonger dan 20 jaar en het merendeel hiervan is vrouw. In 1932 werd de ziekte voor het eerst beschreven in medisch-wetenschappelijke literatuur door Burrill B. Crohn (1884–1983).

Laatst bewerkt: 8 jul 2016
  2. drchris

drchris Administrator Medewerker

Opmerking of aanmerking?

Heb jij het idee dat er in dit artikel iets mist? Een toevoeging? Denk jij te weten hoe de ziekte van crohn ontstaat? Laat het ons hieronder weten! Dan voeren wij jou opmerking of aanmerking door.

Ervaring met de Ziekte van Crohn?

Heb jij ervaring met deze ziekte/aandoening? Deel hieronder ook jou ervaringen met de Ziekte van Crohn:

Laatst bewerkt: 8 jul 2016
  3. Hannelore

Hannelore New Member

Ik heb een kennis met de ziekte van Crohn. Dit is ook een vrouw maar ze is wel ouder dan twintig. Wat ik aan haar zie en wat ik van haar hoor is het een zeer vervelende ziekte met vervelende klachten. Er is wel een goede begeleiding van de dokter en de medicijnen die ze krijgt die zorgen er ook voor dat ze gewoon haar dagelijkse leven kan leven. Het is dus wel een vervelende aandoening maar gelukkig zijn er medicijnen voor te vinden.

4. HansLijster

HansLijster New Member

De ziekte van Crohn is gewoon erg vervelend. Ik heb er zelf ook last van op dit moment en ik probeer mij er zo goed mogelijk doorheen te slaan. Had die kennis van jou ook veel last van bijwerkingen of werkten de medicijnen gewoon snel en goed? Ik voel me niet goed bij het nemen van de medicijnen die ik voorgeschreven heb gekregen en ik vraag mij af of dit normaal is.

5. Maja

Maja New Member

Ik heb het ook meegemaakt bij iemand in de familie en je ziet dan ook echt dat deze persoon pijn heeft. Het is een hele vervelende aandoening vooral omdat er veel gedoe met de ontlasting kan zijn. Voor Hans lijkt mij dit ook erg vervelend op dit moment.

6. Tientje

Tientje New Member

Als ik het zo lees is het ook een ziekte met vreemde klachten. Het is een aandoening van het maag-darmkanaal maar het is ook mogelijk om last te krijgen van de ogen en je kunt er huidklachten van krijgen. Ik kan me voorstellen dat je misschien niet direct aan de ziekte van Crohn denkt als je last van je ogen krijgt. Lijkt me erg vervelend allemaal en ik hoop voor degene die deze ziekte hebben dat ze er snel van opknappen.

7. Timpaa

Timpaa New Member

Het is inderdaad een ziekte die vreemde klachten kan geven. Dit heb ik zelf ook mogen ervaren. Mijn advies zou zijn dat als iemand zich in de klachten zou herkennen dat die in ieder geval contact opneemt met de huisarts. Deze kan dan zien of er verder onderzoek nodig is. Het is belangrijk om snel deze ziekte tegen te gaan anders zal de pijn alleen maar erger gaan worden. Dit is iets wat je niet zal willen.

Deel Deze Pagina