Ziekte van Pfeiffer, moe?

Discussie in 'Interne ziekten & Infectieziekten' gestart door Smooth48, 4 jun 2016.

1. Smooth48

Smooth48 New Member

Ik ben bang dat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Een aantal weken begonnen de klachten: ik had last van keelpijn, koorts en bij mijn hals had ik last van opgezwollen klieren. Dat is in de loop van de tijd wel weggegaan, maar de vermoeidheid is nu echt ondragelijk. Ik ben continu moe, terwijl ik vroeger altijd juist zoveel energie had. Sporten doe ik niet meer en soms moet ik eerder van mijn werk weg in verband met vermoeidheid. Is dit inderdaad een symptoom van de ziekte van Pfeiffer? Of kan het iets anders zijn? Graag jullie advies!

2. Soezie4

Soezie4 Member

Goed dat je hier een berichtje plaatst. Keelpijn, koort sn een opgeztte klieren bij de hals zijn precies de symptomen die het meeste voorkomen bij de ziekte van Pfeiffer. De ziekte wordt veroorzaakt door een virus, heel veel mensen krijgen dit virus wel een keer in zijn of haar leven. De meeste mensen dragen dit virus bij zich zonder dat er klachten ontstaan. Jongere mensen, onder de 25 jaar, hebben het meeste last van Pfeiffer. Er kunnen antistoffen aangemaakt worden voor de ziekte, wanneer je de ziekte eenmaal gehad hebt, krijg je hem dus niet opnieuw. Het is af te raden om antibiotica te gebruiken, je komt dan onder de rode vlekjes te zitten. Pfeiffer verdwijnt niet.

Goed nieuws: de ziekte van Pfeiffer is bijna nooit gevaarlijk en gaat meestal vanzelf over. Je zegt een aantal weken last te hebben gehad van keelpijn en koorts en daarna pas vermoeidheid. Helaas is het niet te voorspellen hoe lang je nog last blijft houden van die vermoeidheid. Sommige mensen met Pfeiffer hebben hier maar een aantal weken last van, maar het kan ook maanden duren.

Je geeft aan minder te sporten en soms eerder van werk weg te gaan. Het is juist ontzettend belangrijk om dagelijkse dingen te blijven doen. Extra slapen of rusten is helemaal niet goed voor je, ik zou je juist aan kunnen raden om te blijven sporten. Blijf gezond eten (dat is natuurlijk altijd wel belangrijk ;) ), maar ook dat is niet een noodzaak. Het overdragen van de ziekte van Pfeiffer is heel zeldzaam, iedereen krijgt het virus eigenlijk wel een keer in zijn leven zonder er ziek van te worden.

Ik kan je wel aanraden om even de dokter te bezoeken. Hij kan een bloedonderzoek doen. Je weet dan zeker of je de ziekte van Pfeiffer hebt of niet.

Een heleboel informatie, hopelijk heb je er iets aan. Als je nog vragen hebt, laat het maar weten! Zelf heb ik ook de ziekte van Pfeiffer gehad. Ik heb er in totaal ongeveer 7 weken last van gehad. Ik ben gewoon blijven sporten, werken en ben leuke dingen blijven doen. Gelukkig ben ik nu weer helemaal de oude :)

3. Smooth48

Smooth48 New Member

Geweldig Soezie4! Hier kan ik zeker een heleboel mee :)
    Zal extra gezond blijven leven en hoop dan maar dat het vanzelf overgaat. Maandag even de huisarts bellen voor een bloedonderzoek, maar ik weet het eigenlijk wel zeker. Alle symptomen komen immers overeen. In ieder geval ontzettend bedankt voor alle moeite.

Deel Deze Pagina