Zijn e-nummers schadelijk?

Discussie in 'Gezonde levensstijl' gestart door Melissaa, 2 aug 2016.

  1. Melissaa

    Melissaa New Member

    Ik vroeg me af of e-nummers schadelijk zijn voor de gezondheid. Je hoort er veel slechte verhalen over, maar is dit ook echt zo? Of is het gewoon bangmakerij van de gewone mensen die normaal willen eten zonder al die superfoods?
     
  2. MediQuest

    MediQuest Administrator

    E-nummers zijn toevoegingen aan voedingsmiddelen zonder dat het echte voedingswaarde heeft. Bindmiddelen en verdikkers vallen hier bijvoorbeeld onder. In Europa gelden strenge regels wat betreft de e-nummers, alleen e-nummers die niet schadelijk zijn voor de gezondheid mogen worden gebruikt in producten. COmbinaties van e-nummers kunnen wel schadelijk zijn voor de gezondheid, zoa is E320 in combinatie met E300 schadelijk omdat dit vrije radicalen kan veroorzaken die schade brengen aan je cellen en je DNA. Om deze reden is het gebruik van E300 beperkt. Een combinatie van E210 of E211 met E300 levert de schadelijke en kankerverwekkende stof benzeen op. Hiervan is het gebruik van de e-nummers ook beperkt om dit soort combinaties te voorkomen. Van bepaalde kleurstoffen wordt gezegd dat dit hyperactiviteit kan veroorzaken bij kinderen. De meningen zijn echter verdeeld hierover. Het zou dan gaan om E102 Tartrazine, E104 Chinolinegeel, E110 Zonnegeel, E122 Carmoisine, E124 Ponceau 4R en E129 Allurarood. Al met al zijn e-nummers niet schadelijk voor de gezondheid, als ze in beperkte mate worden genuttigd.
     
  3. milou

    milou New Member

    Hoi Melissa, ik heb wel degelijk gemerkt dat bijvoorbeeld kinderen erg druk kunnen worden van snoep dat kleurstoffen bevat. Gelukkig maken ze tegenwoordig ook snoep zonder toegevoegde kleurstoffen, dat scheelt in mijn ogen al een hele hoop hoor!
     
  4. Melissaa

    Melissaa New Member

    Bedankt voor de reacties! Ik las ook ergens dat zuurstof bijvoorbeeld ook een e-nummer is. Dus echt schadelijk hoeft het niet te zijn haha. Heb ik ook weer een weerwoord tegen mensen die zeggen dat ze geen e-nummers eten haha!
     
  5. drchris

    drchris Administrator Medewerker

    Het lastige met e-nummers is dat alles tegenwoordig bijna een e-nummer is, of elk product e-nummers bevat, zoals een van de vorige reacties ook al zei. Groente of fruit bevatten ook vaak een e- nummer, dat dient als kleurstof. Neem tomaat bijvoorbeeld: de kleurstoffen die daaruit komen zijn e-nummer 160. En daar is niks mis mee. Toch zijn er ook veel (chemische) e-nummers die je soms maar beter kunt vermijden.
    E-nummers kun je allemaal indelen in drie groepen stoffen: heel schadelijk, weinig schadelijk en niet schadelijk. (En dan is er ook nog de groep ‘onbekend’, waarvan ze niet weten hoeveel schade het toebrengt).
    Van elk e-nummer wordt bekeken in welke groep deze valt. Is het veilig voor je lichaam? Wat is het effect ervan? Moet je het helemaal laten staan of is het verstandig om er minder van te eten? Op deze manier worden alle e-nummers onderverdeeld. Als je googelt vind je hier een lijst van, deze staat namelijk gewoon gratis online en helpt je met veel tips over hoe je met bepaalde informatie en om moet gaan. Deze lijst is door deskundigen gemaakt.
    Er zijn een aantal e-nummers die elke keer weer blijven opduiken in deze discussies.
    Neem bijvoorbeeld nummer E621. Dit is een smaakversterker waarvan vaak wordt gezegd dat deze heel slecht voor je is. Onderzoek wat al een aantal jaar daarnaar is gedaan heeft dat uitgewezen, en deze kan dus beter worden vermeden.
    Je kunt niet alle e nummers vermijden. Daarvoor zijn er gewoon te veel. Wat je wel kunt doen is goed opletten welke je gebruikt en welke niet. Dan lees je dus etiketten op de verpakking om e-nummers te vinden en te weten wat er in de pakjes en zakjes zit, en ga kiezen of je dat dan nog wel wil eten.
    Vaak is het zo dat als je zelf gaat koken via recepten, je de meeste synthetische smaakversterkers wel kunt vermijden. Vaak kun je een maaltijd prima op smaak brengen door het gebruik van kruiden. Deze zijn natuurlijk en niet schadelijk. Veel mensen doen dit als alternatief voor de pakjes en zakjes, zodat er wel gezondere voeding binnenkomt.
    Uit verschillende onderzoeken die zijn gedaan is gebleken dat mensen echt kunnen reageren op de e-nummers in voedsel. Net noemde ik al even e621, dit is de meest bekende e-stof die slecht voor je is. Het probleem is alleen dat deze smaakversterker bijna overal in zit. Mensen die niet tegen dit e-nummer kunnen krijgen lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of andere bijwerkingen. Uit de onderzoeken bleek dat dit gerelateerde klachten waren aan de smaakversterker, zodra ze deze niet meer binnenkregen verdwenen de klachten.
    Een ander e-nummer dat vaak in het nieuws is geweest is aspartaam. Deze stof wordt en werd vaak gebruikt als zoetstoffen in frisdranken zonder suiker zoals cola-light. Ook in vruchtensappen waar geen suikers zitten verwerkt wordt vaak aspartaam gebruikt. Of het lekker is, dat moet je zelf uitzoeken. Het heeft een typische smaak. Dit is een zoetstof waar de meningen enorm over verschillen. Sommigen zeggen dat het kankerverwekkend is, anderen zijn van mening dat het niet zo is. De studies hierover spreken elkaar ook tegen.
    De vraag is waarom deze onderzoeken elkaar zo tegenspreken. En: waarom vallen schadelijke e-nummers wel onder de goedgekeurde nummers terwijl het duidelijk is dat ze juist niet goed voor je zijn? Of: als e-nummers duidelijk schadelijk blijken te zijn, waarom neemt het aantal e-nummers in voedsel dan nog toe?
    Een antwoord hierop kan zijn dat de EU en andere overheidsorganen er belang bij hebben dat producten met deze stoffen gewoon verkocht mogen blijven worden: ze zijn winstgevend en snel en makkelijk te produceren. Als iedereen per direct stopte om dingen met bijvoorbeeld aspartaam te kopen, zou er een hele industrie failliet gaan, en er is veel geld aan gelegen om dat niet te laten gebeuren.

    E-nummers die niet natuurlijk zijn maar synthetisch kun je het beste vermijden, hoewel het niet zo is dat ze je nooit mag eten. Een pakje koekjes is echt niet meteen slecht, maar als je ze altijd eet is het niet heel gezond. Daarom kun je deze dingen beter bewust vermijden en liever zelf bakken, zodat je weet wat je eet.
    En let op als je boodschappen gaat doen. Koop minder snacks en als je ze wel koopt: weet dan zeker dat wat erin zit geen kwaad kan voor je lichaam als je het binnen krijgt. Het gaat hier wel om je eigen veiligheid! En nog een ander advies: het is veel gezonder om als dagelijkse kost veel groente en fruit te eten en andere natuurlijke levensmiddelen zoals (zelfgebakken) brood. Zorg ervoor dat je voldoende vitamine binnenkrijgt en weinig zout, dit maakt dat je je beter voelt als je klachten hebt waarvan je zeker weet dat ze van e-nummers afkomstig zijn. En natuurlijk niet de volgende dag, maar na een tijdje, voel je je inderdaad beter, fitter en ga je energieker door het leven.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2016
  6. RudolphUMC

    RudolphUMC New Member

    Dag Melissa. E-nummers kunnen in principe schadelijk zijn, wanneer je er te veel van binnenkrijgt of er gevoelig voor bent. Lees hier meer informatie.
     

Deel Deze Pagina