zwanger en alcohol in eten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sanne, 28 jul 2016.

1. Sanne

Sanne New Member

Hay. ik ben nu een paar maanden zwanger. Heel blij en niet helemaal gepland, maar so be it! Ik hou nu al van dat kindje. Wel cold turkey moeten stoppen met roken, maar ik heb het er allemaal voor over. Nu heb ik afgelopen woensdag lekker een tiramisuutje en mosselen gegeten. Niks aan de hand dacht ik nog, maar de mosselen waren bereid in bier en de tiramisu bevat natuurlijk ook tia maria volgens mij. Helemaal niet over nagedacht en de gastvrouw wist nog niet dat ik zwanger ben, dus die heeft me ook niet kunnen waarschuwen. Is dit schadelijk voor de baby? Of valt het gelukkig wel mee? Ik schaam me hier echt voor omdat ik zoveel voor me kindje over heb.

2. Lieke

Lieke New Member

Volgens mij kan dat geen kwaad hoor, probeer er de volgende keer wel echt op te letten. En vertel het wel aan de gastvrouw, dan weet zij dat misschien wel netjes af te handelen zeg maar.

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Sanne, helaas moet ik Lieke ongelijk geven. Alcohol in voedsel is zeker schadelijk voor zwangeren en kinderen. Er blijft in elk gerecht namelijk altijd alcohol achter, hoe lang het ook geflambeerd of gestoofd is, helaas. Zoals mensen wel eens zeggen dat alle alcohol is verdampt, dit klopt dus niet! Pas op bij sauzen op basis van witte of rode wijn, maar inderdaad ook de likeur in tiramisu (Deze is zelfs niet eens verhit en zal dus nog een hoog percentage alcohol bevatten). En mosselen worden ook vaak gekookt in bier of wijn, maar slechts enkele minuten. Pas na een uur of twee stoven is meer dan 90% van de alcohol verdampt, dit is niet het geval bij het stoven van mosselen helaas omdat dit niet 2 uur duurt. Flamberen zorgt alleen voor een daling van 25% van het alcoholgehalte, er blijft dus veel alcohol over in het gerecht.

4. Sanne

Sanne New Member

Oke ik ben hier wel van geschrokken zeg! Ik zal wat voorzichtiger omgaan hiermee. Ik heb gelijk even advies ingewonnen bij een arts en die zei gelukkig dat 1 keer niet heel schadelijk hoeft te zijn. En als ik het niet vertrouw dat ik altijd even langs mag komen. Bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina