Zwangerschapsmasker na zonnebank?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tessa, 19 jul 2016.

1. tessa

tessa New Member

Hoi. Ik ben inmiddels al een tijdje zwanger. Het is nu lekker weer en ik zie dat iedereen al wat bruiner wordt. Ik zou zelf ook graag weer een kleurtje willen, maar weet dat er een kans bestaat dat er een zwangerschapsmasker ontstaat als ik in de zon ga liggen bakken. Zou ik wel naar de zonnebank kunnen om de rest van de mensen een beetje bij te houden qua tintje? Of is er dan alsnog kans op een zwangerschapsmasker?

2. Sanne

Sanne New Member

Oh dat is wel een goeie vraag! Ik heb zelf eigenlijk geen idee. Is de kans op een zwangerschapsmasker niet sowieso heel klein? Heb het zelf namelijk nog nooit gezien bij een vrouw. Als het nou toch niet blijkt te kunnen, kun je misschien zelfbruiningscreme proberen? Tegenwoordig geven die geen strepen en vlekken meer zoals dat vroeger wel snel gebeurde. Je moet even wat reviews opzoeken dan welke echt fijn zijn, en voor en na foto's. Dan kan je je vrienden tenminste bijhouden met bruin worden als de zonnebank niet werkt. De zonnebank is volgens mij ook best wel schadelijk, weet niet of je überhaupt onder de zonnebank mag als je zwanger bent.

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Beste Tessa. Een zwangerschapsmasker kan helaas ook ontstaan bij een bezoekje aan de zonnebank. Dit kan zelfs al na 1 keer optreden. Zwangerschapsmasker is een pigment stoornis waarbij er donkerbruine vlekken ontstaan in het gezicht en/of de nek. Dit komt doordat de hormoonhuishouding tijdens een zwangerschap anders is dan als je niet zwanger bent. Onder invloed van deze hormoonhuishouding kan in combinatie met zonlicht of zonnebank licht hyperpigmentatie ontstaan. Het wordt niet een egale bruine kleur omdat de hyperpigmentatie niet gelijk is voor elke pigmentcel, daardoor krijg je vlekken. Een zwangerschapsmasker is overigens niet schadelijk voor de gezondheid. Het zwangerschapsmasker zal geleidelijk weer verdwijnen enkele maanden na de bevalling. Je loopt dus vrij lang met het masker rond, wat als erg vervelend wordt ervaren. Ook de anticoneptiepil kan leiden tot een zwangerschapsmasker, dit komt omdat er weer hormonen gemoeid zijn die kunnen zorgen voor hyperpigmentatie. Het zwangerschapsmasker is te voorkomen door met een hele hoge factor zonnebrandcreme jezelf in te smeren. het beste is eigenlijk om geheel uit de zon te blijven, omdat er altijd een kleine kans bestaat dat je het alsnog ontwikkelt ondanks de hoge factor. Overigens kun je, als je het zwangerschapsmasker eenmaal hebt ontwikkeld, er sneller van af komen door een pigmentcreme te smeren. Dit bevordert het proces. Zelfbruiner is een heel goed alternatief om toch dat bruine kleurtje te behalen! Dit is niet schadelijk voor zwangeren en je kunt dus naar hartenlust gaan smeren.

4. tessa

tessa New Member

Wow wat een uitgebreide antwoorden! Ik denk dat ik inderdaad maar wat zelfbruiner ga aanschaffen dan. Zeker nu ik weet dat het dus maanden kan duren voor je weer van het zwangerschapsmasker af bent. Ik wil namelijk gewoon graag mooi zwanger zijn, en niet met allemaal vlekken in mn gezicht. Ik ga namelijk ook nog een fotoshoot doen als ik hoogzwanger ben!

Deel Deze Pagina